Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 juli

    Här är nya 8S

    Under storslagna rubriker som skulle ge sken av att Massey Ferguson skulle sätta en helt ny traktorera på jorden, visade företaget i dag upp sitt nya rymdepos. Från månen skickade företaget i väg sitt Next-koncept i katapultstol och när den landade på jorden var den bländande - röd. Här är nya 8S med effekter i intervallet 205 till 265 hästkrafter.

    Massey Ferguson drog en hel del publik till sin monter på Agritechnica där företaget visade upp sin vision av morgondagens traktor. På ytan såg traktorn inte så mycket ut för världen i sin vita skrud.

    Men bakom de täckta rutorna och plåtarna hade Massey Fergusons designteam gått loss. I företagets framtidsvision finns inte någon ratt. I stället styrs traktorn med joystick samtidigt som olika typer av information projiceras på futuristiska displayer. Däcken, som levereras av Trelleborg, ska kunna materialåtervinnas, och inbyggt i traktorkonstruktionen ska det också finnas sensorer som ska bana väg för nästa steg av självstyrning och grödövervakning. Frågan var om någon förare ens skulle behövas?

     Så här såg det ut när Massey Ferguson visade upp sitt framtidskoncept Next på Agritechnica. I dag fick vi veta mer om företagets framtidsplaner.
    Så här såg det ut när Massey Ferguson visade upp sitt framtidskoncept Next på Agritechnica. I dag fick vi veta mer om företagets framtidsplaner. FOTO: David Larsson

    I dag fick vi veta mer om konceptet. Visionen som tidigare har gått under namnet Next har nu begåvats med modellbeteckningen 8S, som blir först ut i företagets serie av nya traktorer.

    Serien bygger på fyra modeller; MF 8S.205, MF 8S.225, MF 8S.245 och MF 8S.265 där de tre sista siffrorna anger maxeffekten i hästkrafter. Motorn är 6-cylindring och ligger på 7,4 liter.

    Till detta kommer tre olika transmissionsalternativ varav försäljningen och produktionen med inbyggd Dyna 7 och Dyna E-Power påbörjas redan nu. Nästa år kommer även tranmissionsalternativet Dyna-VT.

    Tillsammans ska dessa tre transmissionsalternativ fylla de flesta lantbrukarens behov, enligt Massey Ferguson.

    – När Dyna 6 blir Dyna 7 tillkommer ytterligare ett kopplingsfritt steg med sju snabbväxlar. De som har testat den upplever den som väldigt mjuk och fin. E-Power är i stället en dubbelkopplingslåda och helt steglös transmission med 28 växlar, säger Lars Anders Molin på MF-import.

     Nya 8S har fokus på komfort, dragkraft, bränsleeffektivitet och pålitlighet.
    Nya 8S har fokus på komfort, dragkraft, bränsleeffektivitet och pålitlighet. FOTO: Massey Ferguson

    Ratten inte bortplockad

    Utvändigt har designteamet arbetat för att motorhuvens skarpa framtoning ska ge ett aggressivt intryck. Invändigt är flera av de utlovade futuristiska displayerna inmonterade, men ratten är som väntat fortfarande kvar.

    Hytten på 3,4 kubikmeter beskrivs i det här fallet som extra rymlig, och tack vare att hytten mer eller mindre är frikopplad från framänden så minskas både vibrationerna och det störande bullret från motorrummet.

    – Många har längtat efter en ny hytt på den här storleken av traktor. Den är större och rymligare, och har gått ner från sex stolpar till fyra. Man har också lagt mycket vikt vid att sprida ut värmen från motorn så att den inte träffar hytten, och så har man monterat in en ny klimatanläggning, säger Lars Anders Molin.

    Hyttljudet ligger i det här fallet på låga 68 decibel, vilket får sägas vara ett gott betyg. Men i tidningen Lantmannens traktoröversikt ligger flera av konkurrenternas modeller redan på exakt samma nivå.

     Lars-Anders Molin tycker att vi hittar de viktigaste nyheterna på insidan, med rymligare hytt, ett reducerat antal antalet stolpar, utökade siktmöjligheter, det nya armstödet med mera.
    Lars-Anders Molin tycker att vi hittar de viktigaste nyheterna på insidan, med rymligare hytt, ett reducerat antal antalet stolpar, utökade siktmöjligheter, det nya armstödet med mera. FOTO: Massey Ferguson

    Av bönder för bönder

    Vad gäller trendspaningar bjuds vi inte på några batterielektriska drivlinor som i Steyrs och FPT:s framtidskoncept. Men däremot ska den konventionella drivlinan dra tio procent mindre bränsle, bland annat genom att man sänker varvtalet, enligt Lars Anders Molin.

    Några nya sensorer presenterades heller inte, men däremot lade företaget stor vikt vid olika typer av uppkopplingar. Nya 8S kommer att levereras med gratis maskinövervakning i form av MF Connect i tre år, och med stöd för Agrirouter som ska ge användaren möjlighet att överföra data till och från fältet via molnet.

    Med konceptet av bönder för bönder, som påbörjades 2014, säger sig Massey Ferguson ha skiftat fokus från produkten till användaren. Från sina användarintervjuer har företaget framför allt tagit med sig behovet av mer användarkomfort och bränsleeffektivitet. Därför har företaget också lagt stort fokus på hyttkomforten och användarupplevelsen som kommer med fältarbetet. Därutöver har användarna också frågat efter mer dragkraft och pålitlighet, varav det sistnämnda kommer att åstadkommas via uppkopplingsprogrammet. Möjligheten att få ner kraften i jorden åstadkoms i det här fallet bland annat genom däcksamarbetet med Trelleborg.

    Företaget berättar stolt hur 170 ingenjörer har lagt ner omkring en miljon utvecklingstimmar på det nya traktorprogrammet och att fler nyheter är att vänta inom Next-konceptet inom kort.

    När kommer modellerna till Sverige?

    – Vi blev erbjudna traktorer i början av september men tyckte att de var felutrustade för svenska förhållanden. Men vi hoppas fortfarande att vi ska få hit traktorerna under september, oktober eller november, säger Lars Anders Molin.

     Mellanrummet mellan motorhuv och framruta lyfts fram som ett viktigt designgrepp som ska ge en extra tyst och vibrationsfri gång. Företaget kallar det Protect-U.
    Mellanrummet mellan motorhuv och framruta lyfts fram som ett viktigt designgrepp som ska ge en extra tyst och vibrationsfri gång. Företaget kallar det Protect-U. FOTO: Massey Ferguson
     De viktigaste nyheterna sitter i hyttmiljön. Armstödet i det här fallet helt nyutvecklat, medan informationsdatorn har ärvts från 8700-serien.
    De viktigaste nyheterna sitter i hyttmiljön. Armstödet i det här fallet helt nyutvecklat, medan informationsdatorn har ärvts från 8700-serien. FOTO: Massey Ferguson
     För att skapa en så bra sikt som möjligt har instrumenteringen från ratten flyttats över till a-stolpen. Där hittar man också mycket av traktorns grundvärden, som hastigheter, växlar och varningsfunktioner. Resten sitter i armstödet.
    För att skapa en så bra sikt som möjligt har instrumenteringen från ratten flyttats över till a-stolpen. Där hittar man också mycket av traktorns grundvärden, som hastigheter, växlar och varningsfunktioner. Resten sitter i armstödet. FOTO: Massey Ferguson
     Ratt och sidospeglar är populärt att plocka bort i koncepttraktorer. Men när de letar sig ut på marknaden brukar det mesta vara sig likt. Sikten ska dock vara god åt alla håll.
    Ratt och sidospeglar är populärt att plocka bort i koncepttraktorer. Men när de letar sig ut på marknaden brukar det mesta vara sig likt. Sikten ska dock vara god åt alla håll. FOTO: Massey Ferguson

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen