Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 november

    Eldrift på gång i alla Volvos lastbilar

    Nästa år ska det gå att beställa samtliga Volvolastbilar med en helelektrisk drivlina. Snart kanske också med bränsleceller.

    Volvo testar just nu eldrivna versioner av modellerna FH, FM och FMX med eldrift. De har tågvikter på upp till 44 ton och en maximal räckvidd på 30 mil. Nästa år börjar försäljningen och 2022 serieproduktionen.

     Hela Volvos lastbilsflotta ska finnas med helelektriska drivlinor inom något mår.
    Hela Volvos lastbilsflotta ska finnas med helelektriska drivlinor inom något mår. FOTO: Volvo

    – Vi vill hjälpa våra kunder och transportköpare att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål genom att vi snabbt ökar antalet eldrivna tunga lastbilar. Vi är fast beslutna att fortsätta driva på utvecklingen inom vår bransch i riktning mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

    Analysföretaget Pareto Securities menar att dagens besked visar att Volvo ligger före konkurrenterna när det gäller eldrift och att tillverkaren kommer att växa snabbare än marknaden och konkurrenterna.

     2021 ska försäljningen börja. 2022 startar serietillverkningen av Volvos ellastbilar.
    2021 ska försäljningen börja. 2022 startar serietillverkningen av Volvos ellastbilar. FOTO: Volvo

    Volvo började redan under fjolåret att tillverka modellerna FL Electric och FE Electric. I december börjar försäljningen av Volvo VNR Electric, en modell avsedd för regionala transporter i Nordamerika.

    Volvo Lastvagnar har som mål att hela produktsortimentet ska vara fossilfria senast 2040.

    Vätgas viktig nyckel

    En viktig nyckel här är vätgasfordon menar fordonstillverkaren som nyligen enats med tyska Daimler om att tillsammans utveckla, producera och kommersialisera bränslecellssystem för främst tunga lastbilar med också andra fordon.

    ”I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen i viss utsträckning. Bildandet av vårt bränslecellssamarbete är ett viktigt steg i att forma den värld vi vill leva i”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i ett pressmeddelande.

    Miljömål

    Vätgasbaserade bränsleceller är viktiga för att möjliggöra koldioxidneutrala transporter i framtiden. Det anser Martin Daum, vd för Daimler Truck AG och koncernledningsmedlem i Daimler AG.

    ”Vi står båda fullt bakom klimatmålen om att få bort koldioxid från vägtransporter i Parisavtalet, och att bygga ett framgångsrikt gemensamt företag som kommer att leverera stora volymer bränslecellssystem”, säger han i ett pressmeddelande.

    Kundtest om tre år

    Ambitionen är att de första fordonen med bränsleceller ska kundtestas om tre år och att serieproduktionen börjar andra halvan av detta decennium.

     För långa och tunga transporter kan bränsleceller vara ett alternativ.
    För långa och tunga transporter kan bränsleceller vara ett alternativ. FOTO: Volvo

    Affären ska vara genomförd första halvåret 2021 under förutsättning att konkurrensmyndigheterna säger ja. De båda fordonstillverkarna ska fortsätta att vara konkurrenter inom alla andra områden som fordonsteknologi och bränslecellsintegration i lastbilar. Satsningen är värd 6,5 miljarder kronor för båda parter.

    Fler på gång

    Nyligen lanserade New Holland sin första vätgastraktor. NH2 Hydrogen använder dock inte bränsleceller, utan där går vätgasen direkt in i motorn.

    2023 ska Hyundais vätgasdrivna grävmaskiner finnas på marknaden. Samma tillverkare har också 50 bränslecellslastbil, H2 Xcient, som rullar i Schweiz i nuläget. Målet är att ha minst 1 600 på landets vägar 2025.

    Relaterade artiklar

    Till toppen