Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 januari

    Bensin eller diesel - så ska lantbrukaren tänka

    Försäljningen av nya dieselbilar viker neråt. Hårdare utsläppskrav och miljözoner i städerna är en del av förklaringen.

     Vilket handtag väljer man, det svarta eller det gröna? Med ökade miljökrav är svaret inte lika enkelt. En teknisk bubblare är att överväga biogas.
    Vilket handtag väljer man, det svarta eller det gröna? Med ökade miljökrav är svaret inte lika enkelt. En teknisk bubblare är att överväga biogas.

    För lant- och skogsbrukaren framstår dieselbilen fortfarande som det klart överlägsna alternativet. Men som alltid beror det på hur ens körmönster ser ut. De som kör långa sträckor drar fortfarande nytta av dieselbilens fördelar med bra bränsleekonomi och lägre utsläpp av koldioxid.

    Det kan dock finna anledning att reflektera över bränslevalet. Dieselbilen ser ut att gå en mörk framtid till mötes. Under förra året minskade nyregistreringarna med 4,3 procent. Utvecklingen har flera orsaker, och drivs bland annat på av att allt fler städer i Europa, däribland Stockholm, överväger att införa dieselförbud för att förbättra luftkvaliteten och få ner skadliga utsläpp av kväveoxider. Men stor påverkan har också det faktum att dieselbilen inte längre är lika attraktiv som tjänstebil, samt diskussionen kring bonus malus som snart också lär påverka försäljningen av nya dieselbilar.

    LÄS ÄVEN: Här är New Hollands nya gastraktor

    Ser man dieselbilen som en investering, som helst inte ska tappa för mycket i värde jämfört med andra motoralternativ, finns det all anledning att dra öronen åt sig. Hur begagnatmarknaden kommer att se ut om några år är svårt att förutspå. Men på branschorganisationen Bil Sweden ser man ingen anledning till oro. Bertil Moldén, som är VD för organisationen efterfrågar i stället mer sans och balans i debatten.

    – På Frankfurtsalongen sa de stora biltillverkarna att man kommer utveckla dieselmotorn 15 år framåt. Vi har lösningar som adblue och HVO, men man måste också ställa sig frågan hur ofta man åker på Hornsgatan i Stockholm och Kungsgatan i Uppsala, där man har dubbdäcksförbud i dag, säger Bertil Moldén som en påminnelse om att ett miljözonsinförande kommer att beröra långt ifrån alla.

    För lantbrukare som har barn i Stockholm blir svaret inte lika enkelt, men för den som ändå väljer diesel kommer det alltid finnas parallellgator där man kan köra, fortsätter Bertil Moldén.

    Så vad är då rådet?

    – De som kör mil efter mil och med släp ska fortsatt köra dieslar, och byter man bil ska man sikta på en som är bränslesnålare än förra gången.

    Lantbrukare som har egen farmartank har också anledning att fortsätta att köra på diesel, tycker Bertil Moldén.

    Flera lantbrukare sneglar också på gas som motoralternativ, dels av miljöskäl men också på grund av att de ibland levererar råvara till biogasanläggningarna. För den som finner intresse kan gas vara ett såväl ekonomiskt som miljövänligt alternativ.

    LÄS ÄVEN: Jan gör sin egen vätgasLÄS ÄVEN: Nu kommer gaslastbilarnaLÄS ÄVEN: Gaströska testas i fältLÄS ÄVEN: Succé för eget biogasbygge

    Till toppen