Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 december

    Även dieslar kan efterkonverteras

    Även dieselbilar kan med enkla medel konverteras till biogas. Men för BRC i Trollhättan, som åtar sig jobben, bygger det i så fall på att återförsäljarna är med på noterna.

     I dag är det fortfarande svårt att få bilfirmor att konvertera tunga dieselbilar som Nissan Navara. Däremot är det förhållandevis enkelt att konvertera många bensindriva modeller.
    I dag är det fortfarande svårt att få bilfirmor att konvertera tunga dieselbilar som Nissan Navara. Däremot är det förhållandevis enkelt att konvertera många bensindriva modeller. FOTO: Fredrik Thunberg

    BRC i Trollhättan har lång erfarenhet av konverteringar och har bland annat byggt om många tunga arbetsfordon som lastbilar och hjullastare åt flygplatsbolaget Swedavia.

    På bilsidan samarbetar företaget bland annat med märken som Ford och Subaru.

    Att bygga om en pickup skiljer sig inte nämnvärt från att bygga om en vanlig personbil, enligt företagets VD Dennis Staaf. Men för att få volymer på konverteringen och trygga kundernas verkstadsbehov har företaget hittills valt bort att konvertera direkt mot privatkunderna. Köper man en bil ska man också ha kunniga mekaniker på sin närmaste återförsäljarverkstad som kan tekniken, resonerar Dennis Staaf när ATL ringer upp.

    Men skulle man kunna få ekonomi i att konvertera exempelvis en tung pickup med en årsskatt på 20 000 kronor?

    – Det är en jättebra fråga. För oss spelar det egentligen ingen roll om det är en vanlig bil eller en pickup, men om man kan få ekonomi i det hela är en annan sak. Tittar man enbart på skatten så kan man göra en besparing på 20-30 000 bara under de tre första åren, och då är man inte riktigt hemma. Men samtidigt är ju fordonsgasen också ett billigare bränsle, åtminstone om vi jämför med bensin.

    Kan bli lönsam affär

    Och för rätt kund skulle konverteringen definitivt kunna löna sig, tillägger Dennis Staaf.

    Internationellt säljer storföretaget BRC, med bas i Italien, ungefär 700 000 konveteringssystem per år till olika fordon. Kostnaden för att konvertera en bil uppgår till ungefär 40 000-50 000 kronor.

    Bensinmotorns princip, som bygger på gnisttändning, gör i grunden att sådana fordon är enklare att konvertera, än dieselmotorerna som bygger på kompressionständning. Men utöver det är tekniken ganska enkel. En av de största utmaningarna är i stället att hålla emissionerna på rätt nivå över tid, enligt Dennis Staaf.

    Men även om företaget inte konverterar några bilar åt den privata sidan i dag är han i förlängningen övertygad om att fler bilar måste konverteras om Sverige ska nå klimatmålen. För att få fart på marknaden och den gröna omställningen skulle han gärna se ett statligt konverteringsstöd för äldre fordon, som är något högre än den bonus på 10 000 kronor som i dag delas ut till den som köper en ny gasbil.

    Att det inte säljs fler gasfordon i Sverige bygger till viss del på okunnighet bland både kunder och bilhandlare. Alltför många är helt enkelt inte medvetna om det som Dennis Staaf kallar biogasens ”enorma klimatfördelar”, utan väljer enligt honom i stället att fokusera på eldrift utan att ta hänsyn till hela värdekedjan.

    – Generellt så säljer man ofta det som är enkelt att sälja. Säljarna jobbar ofta på provision och då väljer man att sälja det som man tjänar bäst på, men naturligtvis finns det många aspekter på det här, säger han.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen