Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 februari

    Volvos första elmaskiner är här

    Spånga.

    Volvos första helelektriska lastmaskiner finns nu i Sverige. Kunderna kommer bland annat att finnas hos teknik- och miljöintresserade jordbrukare, tror Fredrik Askling på Swecon.

     Fredrik Askling och Björn Svedbergh tror att Volvos nya L25 Electric kommer att hitta köpare när den nu finns att provköra.
    Fredrik Askling och Björn Svedbergh tror att Volvos nya L25 Electric kommer att hitta köpare när den nu finns att provköra. FOTO: Mikael Marklund

    Volvo presenterade sina helelektriska kompaktmaskiner på Bauma 2019. I oktober i fjol öppnade den digitala förbokningssidan. Någon stor rusning har det inte varit.

    – Vi har sålt en maskin, säger Fredrik Askling, produktspecialist när det gäller kompaktmaskiner på Swecon.

    Men nu när de första maskinerna finns i Sverige kommer det att bli ändring på det, tror han.

    – Vi har flera kunder i offertstadiet. Man vill se och testa lite innan man slår till.

    I Norge ligger man lite före. Där har de första maskinerna redan levererats till kunden och ett 60-tal maskiner har redan sålts eller lämnats offert på.

     L25 Electric väger 5 ton och har en tipplast på 3,3 ton.
    L25 Electric väger 5 ton och har en tipplast på 3,3 ton. FOTO: Mikael Marklund

    Han spår att köparna av lastmaskinen L25 Electric i hög utsträckning kommer att vara jordbrukare och trädgårdsföretagare med stort teknik- och miljöintresse.

    – Till viss del kunder som inte vi på Swecon inte haft som kunder innan.

     Batteriet räcker för en dags normalt arbete enligt Volvo. ”Så fort den inte belastas på något sätt går elförbrukningen direkt ner på noll”, säger Fredrik Askling.
    Batteriet räcker för en dags normalt arbete enligt Volvo. ”Så fort den inte belastas på något sätt går elförbrukningen direkt ner på noll”, säger Fredrik Askling. FOTO: Mikael Marklund

    Men den lilla hjullastaren kommer också att hitta en plats hos entreprenadföretag.

    – Speciell de som har kunder som kräver nollutsläpp. Och de blir bara fler. Samt, i och med att den är helt tyst i sig, för jobb i miljöer där det inte ska bullras i onödan. Och den ger ju också möjlighet att köra inomhus i en helt ny utsträckning.

     Det är enligt Volvo inte någon prestandaskillnad mellan elmaskinerna eller motsvarande dieselmaskiner.
    Det är enligt Volvo inte någon prestandaskillnad mellan elmaskinerna eller motsvarande dieselmaskiner. FOTO: Mikael Marklund

    Prislappen ligger på en dryg miljon kronor vilket är några 100 000 kronor mer än en liknande maskin med dieselmotor.

    – Men det räknar man hem med billigare drift och betydligt lägre underhåll, säger Fredrik Askling.

    Volvos kompaktgrävare ECR25 Electric har också satt sina larvfötter för första gången på svensk jord nu. Den kostar nära 800 000 kronor vilket är 250 000 kronor mer än motsvarande dieselmodell.

     Volvo ECR25 Electric har en uppskattad drifttid på upp till 4 timmar.
    Volvo ECR25 Electric har en uppskattad drifttid på upp till 4 timmar. FOTO: Mikael Marklund

    Kunderna kommer att finnas bland till exempel kyrkogårdsförvaltningar samt bygg- och entreprenadbolag med uppdrag i inomhusmiljöer, tror Björn Svedbergh som också jobbar med kompaktmaskiner på Swecon.

    – Att den är helt tyst och inte har några utsläpp är två stora fördelar där.

     Båda maskinerna levereras med ett kit som ger möjlighet att ladda med såväl 2- som 3-fas. Den känner också av och anpassar sig efter strömstyrkan.
    Båda maskinerna levereras med ett kit som ger möjlighet att ladda med såväl 2- som 3-fas. Den känner också av och anpassar sig efter strömstyrkan. FOTO: Mikael Marklund

    När det gäller hur många eldrivna maskiner som Swecon kommer att leverera de närmaste åren vill ingen av dem säga någon siffra.

    – Den kritiska punkten är våra kunders kunder. När allt fler kommuner och andra stora aktörer kräver nollutsläpp kommer det att ta fart. Om något eller några år kommer det att vara en betydande andel, det tror jag, säger Björn Svedbergh.

     Snabbladdaren kräver 3-fas.
    Snabbladdaren kräver 3-fas. FOTO: Mikael Marklund

    Båda maskinerna har fem års garanti på batterierna, oavsett hur många laddningar det har blivit. Batteriet har kapacitet för tre timmars kontinuerlig användning.

    – Men med en normal användning så betyder det att man klarar sig en hel dag. För så fort den inte belastas på något sätt går elförbrukningen direkt ner på noll, säger Fredrik Askling.

     Hytten är kanske inte ett under av bekvämlighet men ändå bäst i klassen, enligt Fredrik Askling och Björn Svedbergh.
    Hytten är kanske inte ett under av bekvämlighet men ändå bäst i klassen, enligt Fredrik Askling och Björn Svedbergh. FOTO: Mikael Marklund

    Fler modeller med eldrift väntar runt hörnet. Och fler affärsmodeller också spår Björn Svedbergh som tar utvecklingen i Tyskland och Frankrike som exempel:

    – Får man som entreprenör ett större uppdrag ringer man en uthyrningsfirma och säger att jag ska ha två lastare, en grävare och fyra dumprar i så och så lång tid. Det är väldigt få firmor som äger någon större andel av sin maskinpark längre. Det mesta leasas. Vi kommer säkert att få se en sådan utveckling här också. Men det måste komma den typen av önskemål från kunderna först.

    Men om jag nu vill köpa en elmaskin, när kan jag få den?

    – Slår du till i dag, så sannolikt i april-maj.

    Fakta: L25 Electric och ECR25 Electric

    L25 Electric som tillverkas i Tyskland är en helelektrisk 5-tons hjullastare med en batterikapacitet på 39 kWh. Motorn är på 36 kW. Den ungefärliga drifttiden är 8 timmar. Med snabbladdning tar det enligt tillverkaren två timmar att få fulla batterier igen. Tipplasten är 3,3 ton och lyfthöjden 4 meter. Maxhastigheten är 16 km/h.

    ECR25 Electric som tillverkas i Frankrike väger 2,7 ton och har en kontinuerlig drifttid på upp till 4 timmar. Batteripaketet som har en kapacitet på 20 kWh kan snabbladdas upp till 80 procent på 50 minuter. Motorn är på 30 kW. Maskinen har ett grävdjup på 2,7 meter och en tömningshöjd på 2,9 meter.

    Samtliga elektriska komponenter, batterier och motorer är underhållsfria.

    Båda maskinerna ska enligt tillverkaren prestera på samma nivå som motsvarande maskiner med dieselmotor.

    Maskinerna levereras med dels en laddare som går att koppla till ett vanligt eluttag samt en snabbladdare som kopplas till ett 3-fasuttag.

     Omkring 800 000 kronor kostar ECR25 Electric beroende på utrustning.
    Omkring 800 000 kronor kostar ECR25 Electric beroende på utrustning. FOTO: Mikael Marklund

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen