Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 mars 2018

    A-traktorer kan bli eldrivna

    En A-traktor som går på el och som dessutom får köras i högre hastigheter. Nu söker den lokala föreningen Fossilfritt Dalsland ungdomar till ett nytt unikt projekt.

     Eldrivna epa- och A-traktorer. Kan det vara något för framtiden? I Dalsland undersöker föreningen Fossilfritt Dalsland möjligheten genom ett nytt unikt projekt.
    Eldrivna epa- och A-traktorer. Kan det vara något för framtiden? I Dalsland undersöker föreningen Fossilfritt Dalsland möjligheten genom ett nytt unikt projekt.

    El-drift kan vara ett sätt att runda kravet på höga varvtal och dubbla växellådor, som i dag orsakar en onödigt hög bränsleförbrukning i fordonen.

    Många miljömedvetna ungdomar har under årens lopp gått i bräschen för att luckra upp kraven, men hittills utan resultat.

    LÄS ÄVEN: Tänk på detta innan du tar A-traktorn till bilprovningen

    Många fördelar

    Nu lägger Bo Thorén från föreningen Fossilfritt Dalsland fram ett nytt förslag, som går ut på att elektrifiera fordonen inom ramen för ett samverkansprojekt där unga traktorentusiaster och sponsorer från fordonsindustrin ska ingå.

    Näringslivet, skolor och många vuxna är i allmänhet positiva till idén. Men hittills har det varit svårt att väcka intresset hos ungdomarna, enligt Bo Thorén.

    – Just nu är vi tillbaka på ruta noll. Det finns ett stort intresse från föreningen Elbil Sverige, och från skolorna men den svåra biten är ungdomarna. Sinnebilden av en epa-traktor är att den ska låta fräckt och ryka och allt detta tar man bort med eldrift, säger Bo Thorén.

    Tror på win-win

    Han ser dock flera fördelar med projektidén.

    – Vi skulle kunna konvertera bort många ton koldioxid med eldrift. Initialt är det en kostnad att konvertera fordonen men när man väl har gjort det blir driften och underhållet mycket lägre, säger han.

    Genom att bygga om fordonen slipper man dessutom bekymren med att många A-traktorer går för fort på vägarna, eftersom det då kommer att bli möjligt att strypa hastigheten elektroniskt med hjälp av en dator.

    – Så det här skulle kunna bli en win-win på många sätt, inte minst för miljön, säger Bo Thorén, som gärna förmedlar sina kontakter om någon utanför Dalsland skulle vara intresserad av att konvertera sin gamla epa- eller A-traktor.

    LÄS ÄVEN: Sonen ertappades i A-traktorn – nu åtalas föräldrarna

    Skapa jobb

    För att få med fler entusiaster på tåget har Bo Thorén även börjat undersöka möjligheten att lobba för en höjd hastighetsgräns för eldriva A-traktorer. Höjd hastighetsgräns för fordonstypen har efterfrågats i flera år utan att frågan har fått något större genomslag.

    För många ungdomar utanför storstäderna är A-traktorerna i dag inte bara ett fordon som ger ökad frihet, utan också ett fordon som ger dem möjlighet att ta jobb som de annars inte skulle kunna ta. I debatten förs det också fram att ungdomarna, i sina jobb, får köra traktorer på flera ton i högre hastigheter än de får köra med sina A-traktorer.

    Här tror Bo Thorén att en höjd hastighetsgräns skulle kunna få fler att konvertera, och han har redan kontaktat riksdagspolitiker som tidigare har visat intresse för hastighetsfrågan.

    LÄS ÄVEN: Nya regler för dig som kör A-traktor

    Hur ser lagstödet ut?

    – Lagstödet finns. Det finns en bil som har gått igenom besiktningen så det är fullt möjligt att konvertera i dag, och vad gäller hastigheten så är det en separat fråga. Men jag tror att intresset för att konvertera kommer att öka om det finns möjlighet att köra snabbare med fordonen, säger Bo Thorén.

    LÄS ÄVEN: Körde över 100 med A-traktorLÄS ÄVEN: A-traktor i polisjakt – i 140 km i timmenLÄS ÄVEN: Polisen får betala för trasig A-traktor

    Till toppen