Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 februari

    Tänk på detta innan du tar A-traktorn till bilprovningen

    I vår införs nya krav som säger att alla A-traktorer måste vara kontrollbesiktigade. Några av punkterna är viktigare än andra och saknas chassinummer kan besiktningen bli mycket komplicerad.

    Nyligen skrev en läsare till ATL och frågade om tidningen inte kunde reda ut vad besiktningsmännen och kvinnorna kommer titta på under kontrollbesiktningen. Personen i fråga hade själv försökt att reda ut ärendet, men tyckte fortfarande att det fanns många oklarheter.

    ATL tog därför frågan vidare till Morgan Isacsson, som är expert på besiktningsfrågor hos Bilprovningen.

    – Det blir en vanlig kontrollbesiktning där vi kommer titta på allt. De kommer att kontrollbesiktigas enligt bilprogrammet som det heter, och det innebär att vi kommer att titta på bromsar och styrning och framför allt på att fordonet inte går fortare än 30 kilometer i timmen, säger Morgan Isacsson.

    Att alla lampor fungerar är också en viktig kontrollpunkt, precis som när man besiktigar personbilar.

    Dubbla växellådor

    Morgan Isacsson tycker att man ska titta på den kravprofil som gäller när man bygger en A-traktor. Det innebär att axelavståndet ska vara korrekt, och framför allt att det ibland kan krävas att det sitter dubbla växellådor i fordonet.

    Här räknar han med att många kommer få problem eftersom många A-traktorer går fortare än lagstadgade 30 kilometer i timmen.

    Under kontrollbesiktningen kommer fordonen även att provköras. Men däremot behöver man inte vara orolig för avgasvärdena. Det finns nämligen inget krav på avgasmätning av traktorer.

    Kontrollera chassinumret

    Utöver detta är det också viktigt att man redan på förhand säkerställer att traktorns chassinummer överrensstämmer med registreringsbeviset.

    – Där vet jag av erfarenhet att många nummer är ändrade på grund av att fordonen har krockat, och att man har plockat delar från andra bilar. Man kan vänta sig att många kommer få problem.

    Har man fel chassinummer kan det krävas en fullständig registreringsbesiktning, och i värsta fall en utredning för att säkerställa att fordonet inte är stulet.

    Har du något mer tips?

    – Rätta till allt innan du åker till besiktningen. Många som kör A-traktor är yngre och har ju inte så mycket pengar. Det är dumt att slänga pengarna i sjön.

    Fakta: Besiktning av A-traktor

    A-traktorer är inte besiktningspliktiga i dag men blir det den 20 maj i år, när de nya besiktningsreglerna börjar gälla. Då behöver din A-traktor ha gått igenom en godkänd kontrollbesiktning. Annars inträder körförbud.

    För att undvika problem kan du kontrollbesiktiga din A-traktor under perioden 1 januari–19 maj 2018.

    Efter att fordonet blir godkänt måste du löpande kontrollbesiktiga fordonet vartannat år.

    Källa: Transportstyrelsen

    Läs mer om

    Till toppen