facebooktwittermail

Inte lättare att rekrytera trots allt fler arbetslösa

Trots att antalet arbetslösa ökat rejält sedan i början av mars har det inte blivit lättare för maskinentreprenörer att hitta personal. Här är veckans entreprenadnytt!

Flis och massaved transporteras från Norge till Sverige sju dagar i veckan.
Flis och massaved transporteras från Norge till Sverige sju dagar i veckan. FOTO: GREEN CARGO

Flistågen fortsätter rulla från Norge

Ett nytt treårsavtal har skrivits under mellan Green Cargo, Grenland Rail, Billerud Korsnäs och Moelven.

Bolagen har sedan 2016 samarbetat för att transportera flis och massaved från Norge till Sverige. Tågen går sju dagar i veckan från Moelvens anläggningar i Norge till Billerud Korsnäs industrier i Sverige. Varannan dag med massa, varannan med flis.

Att välja tåg istället för lastbil uppges leda till en minskad miljöbelastning på 94 procent då vägtransporterna beräknats orsaka utsläpp av 6 500 ton koldioxid.

Rototilts snabbfästen prisade

Rototilt vann kategorin 'Machines & Engineering' i tävlingen German Innovation Award
Rototilt vann kategorin 'Machines & Engineering' i tävlingen German Innovation Award FOTO: ROTOTILT

Det helautomatiska snabbfästessystemet QuickChange från Rototilt vann kategorin 'Machines & Engineering' i tävlingen German Innovation Award. De vinnande bidragen ska ge långsiktig effekt och mervärden för användarna.

”Priset är ett kvitto på att QuickChange tar helautomatiska snabbfästessystem till nästa nivå med flera unika innovationer”, säger Per Väppling, Marketing and Sales Manager på Rototilt Group AB, i ett pressmeddelande.

Bolaget har tidigare vunnit samma pris för säkerhetslåset SecureLock.

Svårt hitta förare trots ökad arbetslöshet

Det är svårt för maskinentreprenörerna att hitta rätt folk för sina maskiner.
Det är svårt för maskinentreprenörerna att hitta rätt folk för sina maskiner. FOTO: MOSTPHOTOS

Trots att antalet arbetslösa ökat med över 200 000 personer sedan i början av mars har det inte blivit lättare för maskinentreprenörerna att hitta rätt folk för sina maskiner. 85 procent tycker att det är svårt att rekrytera, 44 procent till och med mycket svårt. Det visar organisationens nya konjunkturrapport.

”En så stark bransch som maskinentreprenörernas borde locka fler att söka sig hit och bygga Sverige starkt inför framtiden”, säger ME:s vd Anders Robertsson i ett pressmeddelande.

Investeringsviljan är det dock inget fel på. Enligt rapporten ligger den på samma höga nivå som tidigare de närmaste sex månaderna.

Lastbilsförsäljningen väntas sjunka

MRF:s prognoskommitté tror att 4 300 nya tunga lastbilar säljs i år.
MRF:s prognoskommitté tror att 4 300 nya tunga lastbilar säljs i år. FOTO: MOSTPHOTOS

Tidigare var prognosen att det skulle säljas 4 800 tunga lastbilar i år i Sverige. Nu har de siffrorna skruvats ner ytterligare. Nu tror MRF:s prognoskommitté att 4 300 nya tunga lastbilar säljs i år.

Den huvudsakliga orsaken är att tillverkarna dragit ned produktionen, inte minskad efterfrågan från åkerierna, anser Lennart Börjesson, ordförande i prognoskommittén, i ett pressmeddelande.

Nedskrivningen är visserligen en kraftig reduktion från förra årets rekordnivå på 6 652 lastbilar men fortfarande är det en bra marknad jämfört med åren innan de tre senaste.