facebooktwittermail

Skira kom på andra plats i entreprenörstävling

Företaget Skira, som har utvecklat en sajt där lantbrukare kan köpa och sälja spannmål vinner 350000 kronor i Swedbanks entreprenörstävling rivstart.

Nu ska vi fortsätta att rulla ut vår tjänst till hela landet, säger Felica Bindekrans, grundare av Skira.
Nu ska vi fortsätta att rulla ut vår tjänst till hela landet, säger Felica Bindekrans, grundare av Skira. FOTO: STHLM EVENTFOTO

Tävlingen belönar hållbara affärsidéer som bidrar till ett bättre samhälle. Andrapriset gick till företaget Skira - som delägs av ATL:s ägare LRF Media.

– Att fler tror på vår idé betyder mycket för oss! Publiciteten ett sådant här pris ger, är också jätteviktig så här i uppstartsskedet, och prissumman gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla företaget. Nu ska vi fortsätta att rulla ut vår tjänst till hela landet, säger Felica Bindekrans, grundare av Skira.

Skira är en sajt där lantbrukare kan köpa och sälja spannmål. Syftet är att ge både en ökad transparens och trygghet för lantbrukaren.

– Här har man verkligen lyckats förenkla och förflytta en central del i en traditionell bransch, till den digitala världen. Vi tror att många lantbrukare, inte minst efter förra årets torka, kommer uppskatta och använda denna neutrala och trygga handelsplats när man ska göra sina spannmålsaffärer, säger Birgitte Bonnesen vd på Swedbank och tävlingsjuryns ordförande.

Förstapriset och 500 000 kronor gick till Amferia, ett Göteborgsbaserat företag som tillverkar sjukvårdsprodukter.