facebooktwittermail

Roslagsmjölk har slagit i splittaket

Uppstickarmejeriet Roslagsmjölk har fått en explosionsartad start. Butikerna står i kö för att få köpa, men Arlas splitregler bromsar expansionen.

Enligt Sune Hansson, ordförande i nystartade Roslagsmjölk, står 20 butiker i kö för att köpa deras mjölk.

– Vi har ett stort underskott i våra leveranser och måste kvotera ut mjölken till butikerna. Vi skulle kunna sälja dubbelt så mycket som vi gör, säger Sune Hansson.

Roslagsmjölk består i dag av fyra leverantörer som väger in 1,5 miljoner kilo på årsbasis. Mjölken är ekologisk och hälften levereras på splitkontrakt till Arla. Det är det som gör att företagets expansion nu bromsas, på grund av Arlas regler som sedan i början av året säger att den som vill splitta sin mjölk måste anmäla det fyra månader i förväg.

Sitter låsta

Tidigast den 1 januari 2018 kan Roslagsmjölks ägare ta steget att lämna Arla och leverera helt till det egna mejeriet.

– När vi startade vågade vi inte gå in med allt och det gör att vi sitter låsta, säger Sune Hansson och fortsätter:

– Vi har leverantörer som vi kontaktat, men de är fyra månader bort och det hjälper inte oss nu.

Olika regler

Som ATL tidigare berättat har Arla olika regler för splitleverans i Danmark och Sverige, de enda länder där företaget tillåter split-leveranser. I Danmark gäller bara sex veckors varsel. Däremot får danska bönder bara splitta 20 procent av sin invägning.

Sune Hansson är kritisk till de olika reglerna och beklagar att Konkurrensverket ännu inte efter drygt ett år inte kommit fram till något beslut i sin granskning av om Arla ägnar sig åt konkurrensbegränsande aktiviteter, där de förändrade splitreglerna är en del.

Väntar på utslag

Hur länge butikerna kommer att ha tålamod, vet inte Sune Hansson.

– För oss är det illa att Konkurrensverket inte kan komma med något utslag. Om vi skulle kunna återgå till de gamla reglerna kan vi expandera lätt, säger Sune Hansson.

Hur stor volym som i dag försvinner från Arla i form av splitleveranser vill Arla av konkurrensskäl inte kommentera, uppger Arlas presschef Daniel Emilsson i ett mejl till ATL.

LÄS OCKSÅ: Roslagsmjölk tror på framtiden