facebooktwittermail

Ökad efterfrågan ger akut fettbrist

Butikernas satsning på svensk råvara i sina egna varumärken sker i skuggan av en minskad svensk invägning vilket har resulterat i akut fettbrist. Men handeln menar att deras satsning kommer att lyfta hela den svenska produktionen.

FOTO: MOSTPHOTOS

Handelns växande efterfrågan på svensk råvara i sina egna varumärken sker parallellt med att den svenska invägningen sjunker. Det har resulterat i en brist på fett.

Martin Pardell är vd på Gäsene mejeri som tillverkar ost. Han ser att priset på svensk grädde nu stiger snabbt.

– Ja, vi ser att efterfrågan på vår svenska grädde, som vi säljer vidare, har ökat.

– Det beror på flera faktorer tror jag. Invägningen av svensk mjölk har minskat samtidigt som grädde till Arlas Bregott numera alltid är svensk. Den kunde vara nordisk tidigare. Även Icas samarbete med Skånemejerier om att deras egen vispgrädde ska innehålla svensk grädde driver efterfrågan på svensk grädde, säger Martin Pardell.

Pressar upp priserna

Även Magnus Lindberg, vd på Gefleortens mejerier, märker att bristen pressar upp priserna.

– Ja, det är brist på grädde idag och priset stiger. Det är den ökande efterfrågan på svensk grädde som driver, särskilt de stora kedjornas satsningar på svensk råvara i sitt EMV-utbud.

De senaste åren har konsumtionen av grädde ökat. Det har kompenserats med import men den möjligheten försvinner nu.

Samma resa som med svenska köttet

Handeln uppger att fettbristen visserligen är ett problem men att en ökad efterfrågan på den svenska råvaran i egna varumärkesutbudet kommer att lyfta hela produktionen. För ICA och de andra kedjorna är också den svenska mjölkproduktionen viktig för att kunna sälja det mer lönsamma svenska köttet.

– Vi hoppas att kunna göra samma resa som med det svenska köttet. Vi vill inte bara ha grädden utan tar ansvar för hela produkten, säger Dan Jacobsson på ICA.

– Vi vet att det är brist på svensk grädde, det är ett problem men vi hoppas att det ska lösas med att folk dricker mera svensk mjölk och äter mer svensk ost. Vi håller oss förstås uppdaterade över situationen, ser på olika lösningar, men för dagen betyder det inga ändringar vad gäller planen för våra EMV-produkter, Claes Salomonsson på Axfood.

Sveriges konsumtion av fettrika produkter

Kilo per person och år (varav import inom parentes).