facebooktwittermail

Nya Fastrac i Sverige

Borgeby

JCB:s största Fastrac hittills visades i fredags upp för första gången på svensk mark tillsammans med andra nyheter från den brittiska tillverkaren.

Det är nu 26 år sedan JCB:s första Fastrac lanserades. Fortfarande är den unik i många hänseenden med sina låsningsfria skivbromsar, fullfjädrade komfort och speciella utseende.

Fastrac 8330 är den största maskinen hittills med sina 348 hästkrafter. Systermodellen 8290 har en motor på 306 hästkrafter.

FOTO: HANS DAHLGREN

För första gången kan Fastrac nu säljas i Sverige utan strypning. Traktorn är byggd för att kunna köras i 70 kilometer i timmen. Registrerad som den nya fordonstypen traktor B får den bara köras i 50 kilometer i timmen i Sverige, men det finns ingen fysisk eller mjukvarumässig strypning utan det ligger i förarens ansvar att hålla koll på hastigheten.

ATL TV: Se nya Fastrac - JCB:s nya flaggskepp

Steglös transmission

Kraften kommer från en 8,4 liters motor från Agco Power. Även den steglösa transmissionen är från Agco och är alltså samma som Fendts Vario-transmission.

– Den har två arbetsområden 0-65 kilometer i timmen och 0-40 kilometer i timmen, alltså ett läge för väg och ett för fält, säger Gavin Neate på JCB.

FOTO: HANS DAHLGREN

Nytt i den senaste generationen Fastrac är också att den hydraulmekaniska styrningen är borta. I stället är styrningen helt hydrostatisk med dubbla kretsar.

Fastrac går att få med både lantbruksdäck och entreprenaddäck. Jämfört med den mindre 4000-serien så har nya 8000-serien fått större bakhjul än framhjul.

– Det är eftersom vi har högre kapacitet på trepunktslyften, upp till tio ton, och då behövs det rejäla däck för att klara vikten.

Större skärmar

Nackdelen är att skärmarna blir större och det är lite besvärligare att montera burna redskap uppe på själva traktorn, exempelvis sprutor, kranar eller sandspridare.

FOTO: HANS DAHLGREN

JCB visade också upp den nya hjullastaren 419S som de marknadsför mot lantbruket. Jämfört med föregångaren 418S har den större hytt, kraftigare axlar för att kunna ha större däck och en 500 kilo högre lyftkapacitet.

FOTO: HANS DAHLGREN

Även motoreffekten har ökat med fem procent till 183 hästkrafter. Den sexcylindriga motorn på 6,7 liter kommer från Cummins.

– Motorn kommer från betydligt större maskiner men vi har använt skohorn för att få in den här. Folk vill ha en kompakt maskin men behöver också hästkrafterna, säger Joe Eddleston på JCB.

Puts väck. 419S går att få med ett hydrauliskt in- och utfällbart drag.
Puts väck. 419S går att få med ett hydrauliskt in- och utfällbart drag. FOTO: HANS DAHLGREN

JCB Fastrac 8330

Motor: Agco Power

Maxeffekt: 348 hk (260 kW)

Max vridmoment: 1440 Nm

Transmission: steglös

Höjd: 3390 millimeter

Bredd: 2550 millimeter

Längd: 5650 millimeter

Bränsletank: 600 liter

Adbluetank: 60 liter

Trepunktslyft: 10 ton

Frontlyft (tillval): 3,5 ton

LÄS MER: Ny lösning för teleskoplastare

PREMIUM: Så ska du tänka inför köp av nya maskiner

PREMIUM: Nya säljargumentet för lantbrukare

LÄS fler artiklar på ATL entreprenad