I dag, torsdag, är det ett år sedan märkningen Från Sverige infördes. Samtidigt lanseras ett nytt ursprungsmärke för mejerivaror, Mjölk från Sverige.
Ny märkning för svensk mjölk
Förra året invigde landsbygdsministern Sven-Erik Bucht ursprungsmärkningen Från Sverige. Nu är det dags för ett nytt märke som uppmärksammar svenska mejerivaror.
– Vi ser en fantastisk utveckling, under året har runt 7 000 varor får en tydlig ursprungsmärkning med Från Sverige och i dagsläget har fler än 120 företag anslutit sig till märkningen, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB som ägs av Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen och som står bakom ursprungsmärkningen.
Tredje märke införs
Sortimentet av märkta produkter växer och nu lanseras alltså Mjölk från Sverige.
– Vi vet att efterfrågan på svenskt kött och svensk mjölk är hög hos konsumenterna. Under det här året som Från Sverige och Kött från Sverige har funnits har det vuxit fram ett behov av att förtydliga just svensk mjölk, vilket lett till att vi lanserar den nya märkningen, säger Maria Forshufvud.
Kommer snart i butik
Än så länge är märket Mjölk från Sverige så nytt att det inte finns i butikerna. Företagen som använder ursprungsmärkningen väljer själva om de vill använda Från Sverige eller Mjölk från Sverige.
– Det känns väldigt bra att lansera Mjölk från Sverige. Vi har en stabil grund att stå på med våra tre märken och vi har gjort mycket utvecklingsarbete under det här första året med att ta fram regler för hur märkningen ska användas. Vi har haft en otrolig utveckling med anslutna företag som arbetar aktivt med att de använder ursprungsmärkningen. När märket nu syns i butikerna kommer vi att satsa alltmer på kommunikation för att öka kännedomen hos konsumenter, säger Maria Forshufvud.
LÄS MER Viltkött ursprungsmärks
Märket Från Sverige
Sedan tidigare finns två ursprungsmärken, Från Sverige som används på råvaror, livsmedel och växter, samt Kött från Sverige som används på kött och charkuterier. Nytt är det tredje märket, Mjölk från Sverige, som används för mejerivaror och som snart kommer att synas i matbutikerna.
Kriterierna för märkningen är att alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige, odling har skett i Sverige, all förädling och packning har skett i landet och att kött-, ägg-, fisk-, skaldjurs-, fågel- och mjölkråvara är 100 procent svensk. I sammansatta produkter som ost, fruktyogurt eller bröd ska minst 75 procent vara svenskt.
Svenskmärkning AB ägs av Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen och som står bakom ursprungsmärkningen.