facebooktwittermail

Ny drivlina från Scania i höst

Scania kommer med ny drivlina i höst och flera vätgasstationer för tung trafik på gång. Det är några av de senaste entreprenadnyheterna.

Tankstation för vätgas.
Tio tankställen för främst tunga fordon som drivs av vätgas planerar OKQ8 bygga till 2024. FOTO: MOSTPHOTOS

OKQ8 bygger vätgasmackar…

OKQ8 ska tillsammans med det danska energibolaget Everfuel bygga tio tankställen för vätgas till 2024. De ska finnas på befintliga OKQ8-stationer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Trelleborg samt på stationer mellan dessa orter. De kommer främst att vara inriktade på tyngre fordon men ska även vara öppna för personbilar.

Tankstation för vätgas.
2022 ska Circle K:s vätgasstation i Göteborg vara klar om allt går enligt plan. FOTO: MOSTPHOTOS

…precis som Circle K

Bränslebolaget Circle K har satt spaden i jorden i Göteborgs hamn. Där ska bolaget bygga en av Nordens första publika stationer för el- och vätgasladdning för den tunga trafiken. Stationen ska vara i drift 2022 och fullt utbyggd ha kapacitet att ladda tio lastbilar åt gången med en maxkapacitet på 700 kW till 1 MW. Där ska också finnas en vätgasmack som ska ha kapacitet för 15 lastbilar per dygn.

Tankbil från Scania.
Scania kommer med en rad nyheter i november. FOTO: SCANIA

Scania släpper ny drivlinje i november

Scania lovar ”väsentliga” förbättringar av bränsleförbrukningen jämfört med nuvarande program, liksom uppdateringar av chassiet i det nya lastbilsprogram som om allt går enligt planerna ska lanseras i november. Det kommer inte att vara möjligt att beställa de nya lastbilarna före lanseringen.

Närbild på lastbil från MAN.
Neoplan har tagit över importen av MAN-lastbilar från och med första augusti. FOTO: MOSTPHOTOS

Svenska Neoplan tar över MAN-importen

Svenska Neoplans bolag Lion's Truck har från den 1 augusti tagit över alla MAN:s aktiviteter i Sverige. ”Genom våra elva verkstäder har vi en stor kundbas på last- och transportbilssidan. Vi känner redan MAN:s produkter och system så för oss är det ett naturligt steg att nu överta försäljning och service av MAN:s last- och transportbilar”, säger Joackim Bay, vd för Svenska Neoplan i ett pressmeddelande. 

Iveco T-Way.
Iveco T-Way är tillverkarens nya modell för de tyngsta anläggningsjobben. FOTO: IVECO

Ny Iveco för de tyngsta jobben

Iveco T-Way är enligt leverantören konstruerad för de tunga anläggningsjobben. Den finns med flera motoralternativ, från en 9-liters på 340 hästkrafter till en 13-litersmotor på 510 hästkrafter. Modellen har också fått en ny växellåda som ska vara mer anpassad för terrängkörning. Den har också ett krypläge och en gungningsfunktion för att underlätta om lastbilen körts fast. 6x4-versionen har hydrostatisk drivning på framaxeln som går att koppla in i hastigheter upp till 25 kilometer i timmen.

Fler entreprenadnyheter från veckan:

Vill ha CSN-lån även till C- och D-körkort

JD stärker greppet i skotartoppen

Premiär för Huddigs hybridgrävare

Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.