facebooktwittermail d

Norrmejerier blir vinnare när Max går över till svenskt

Norrmejerier blir den stora vinnaren när hamburgerkedjan Max går över till svensk Grilloumi i sina vegoburgare. Osten, som påminner om halloumi, kommer ha 50 procent lägre klimatpåverkan än den importerade varianten, enligt hamburgerkedjan.

Hamburgare i närbild.
Cypriotisk halloumi byts ut mot norrländsk Grilloumi - en viktig affär för Norrmejerier. FOTO: MAX

När Max lanserade sin halloumiburgare i januari 2016 blev rätten snabbt en favorit bland gästerna. Men snart byts den cypriotiska varianten ut mot svenskt när Norrmejerier tar över leveranserna via samarbetspartnern Fontana.

För Norrmejerier, som har jobbat med affären i mellan 6 och 9 månader, är avtalet laddat med mycket stolthet och glädje, enligt mejeriets vd Krister Zackari.

- Max är en väldigt professionell och kräsen kund, med en kräsen chefskock som kräver ett stort antal tester och hög kvalitet för att produkten ska passa alla restauranger. Den här affären innebär att vi får väsentligt större volymer på norrländsk grillost vilket är positivt både ur ett volym- och lönsamhetsperspektiv, säger Krister Zackari till ATL.

Från hamburgerjättens sida värdesätts inte minst det minskade klimatavtrycket, som blir en naturlig följd av att mjölkproduktionen i Sverige har lägre klimatpåverkan än på Cypern men också på grund av att transporterna blir kortare. Själva Grilloumi-osten har ett klimatavtryck på åtta kilo koldioxidekvivalenter per kilo jämfört med halloumin som har 16–20 kilo koldioxidekvivalenter per kilo.

Bytet omfattar alla Max-burgare som bygger på den här sortens grillost, inlusive den grillost som säljs under Max varumärke i dagligvaruhandeln. Bytet kommer att ske under våren.

Norrmejerier har samarbetat med Max även tidigare. Förra året letade sig Västerbottensoststicks in i sortimentet.

Norrmejerier i grillost-samarbete med Fontana

Hur många burgare kommer ni att göra?

- Vi kommer att göra drygt 1,5 miljoner burgare per år till restauranger och konsument. 

Sammantaget handlar det alltså om ett välkommet tillskott i mejeriaffären.

- Det är en viktig produkt i ett fördelningsmejeri. Det blir ytterligare ett ben att stå på och som  kommer att fylla en viktig funktion för att få bra utbyte på den mjölk som kommer in från gårdarna, säger Krister Zackari till ATL.

Grilloumi

Grilloumi är varumärke som ägs av Fontana och som bara får bara säljas av företaget. Det är en grill- och stekost som bolaget kan producera i valfritt land och med valfri mjölksammansättning.