Genom strukturaffären blir nu Gothia Redskaps flaggskepp System Cameleon en del av Lyckegårds produktportfölj. Därmed tar Skåneföretaget ytterligare ett steg för att bli helhetsleverantör inom odling.
Maskinföretag går samman
Lyckegård Group förvärvar Gothia Redskap & Ekoväxt och stärker sin position inom mekanisk ogräsbekämpning i Norden.
Tillträdet sker 1 mars. Inga personalförändringar är aviserade i samband med affären.
– Vi jobbar i en nisch inom jordbruket som har en intressant framtid. Med mekanisk ogräsbekämpning och hållbar odling har vi trenden med oss. Marknaden är på väg i samma riktning vi alltid fokuserat på, säger Christian Bjärntoft, vd på Lyckegård Group.
Gothias storsäljare Cameleon är konstruerad för att ge fler och flexiblare möjligheter till ett effektivt jordbruk, även utan växtskyddsmedel. Cameleon är ett system för sådd, gödsling och radhackning som kompletterar Lyckegårds produktportfölj väl, enligt Christian Bjärntoft.
– Vi har historiskt sett haft samma målgrupp som Gothia. Vi är två mindre aktörer som tillsammans nu lättare kommer att kunna nå ut med vår kunskap och våra produkter, säger han.
Lyckegård har de senaste åren förstärkt sitt utbud av maskiner för mekanisk bekämpning med rotorkultivatorn Kvickfinn, knäckvälten Crimper Roller och ogrässkäraren Bionalan.
Läs även: Gothia siktar på kraftig Europaexpansion
Läs mer: Snabb krossning med knäckvält
I oktober 2020 förvärvades BT Agro i Finland och blev helägt dotterbolag till Lyckegård Group.
Tillväxttakten i bolaget låg på över 50 procent i fjol. Främst tack vare förvärvet BT Agro, men Lyckegård har även växt organiskt till stor del beroende på försäljningsframgångarna med Kvickfinn.
Parterna är överens om att inte avslöja prislappen på affären, men med ett integrerat Gothia räknar Christian Bjärntoft med att Lyckegård når en omsättning på 60 miljoner kronor 2021.
I år ligger fokus på försäljning och marknadsföring samt att konsolidera bolaget. Men Christian Bjärntoft stänger inte dörren för nya uppköp:
– Vi ser en stor marknadspotential i vår produktportfölj men tittar hela tiden på nya intressanta förvärv. Lantbrukare är ju väldigt duktiga på att hitta nya lösningar på gamla problem och vi är hela tiden intresserade av att titta på nya produkter inom hållbar odling, säger han.
ATL TV från Agritechnica 2019: Cameleon anpassas för exportmarknaden