Lite mindre kaos kring containrar till Kina
Stabilare priser och bättre tillgång på containrar till Kina har minskat skogsindustrins logistikbekymmer.
Marknaden för sågade trävaror är bra i Kina och leveranserna från både Sverige och Finland ökar i år, jämfört med förra året.
Men sedan förra hösten har bristen på containrar skapat stora logistikproblem. En av anledningarna är att det sydkoreanska containerrederiet Hanjin gick i konkurs i september förra året, vilket gjorde att stor kapacitet försvann från marknaden.
– Containerproblemen har trasslat till det och vi har inte alltid kunnat leverera i tid, säger Mathias Fridholm som är marknadsdirektör på SCA Timber.
Hamnbråk påverkar
Dessutom har hamnen i Göteborg inte fungerat, vilket gör att containerbristen i just Sverige varit extra påtaglig.
Bristen på containrar har fått fraktpriserna till Asien att rusa i höjden. Men de senaste två månaderna ser företagen en förbättring och priserna har varit stabilare.
– Tillgängligheten på containrar har blivit bättre den senaste tiden och vi hoppas att stabiliteten ska hålla i sig, säger Mathias Fridholm.
Konflikten mellan arbetsgivare och fackförbund i Göteborgs hamn med återkommande strejker och lockouter har försvårat situationen för exporterande och importerande företag. Än så länge är inte problemen lösta.
– Göteborgs hamn har ställt till ordentliga problem, men vi har försökt hantera dem så gott det går. Mycket gods flyttas till andra hamnar, men då finns det risk att det blir proppar där, säger Mathias Fridholm.