Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 22 februari 2018

    Volvo BM i Afrika

    Sydafrika var en stor marknad för Volvo BM. Och det finns fortfarande många traktorer i bruk. En som har barndomsminnen av den svenska traktorn är Braam Oosthuizen. Till landet såldes tusentals ”Made in Eskilstuna”.

     Braam Oosthuizen har barndomsminnen från sin far och farfars gård där man hade Volvo BM 700 och 650. I dag används de fortfarande på gården i Sydafrika.
    Bild 1/12 Braam Oosthuizen har barndomsminnen från sin far och farfars gård där man hade Volvo BM 700 och 650. I dag används de fortfarande på gården i Sydafrika.
     Hytt eller förarskydd var inte något som efterfrågades på marknaden i Sydafrika. En plattform med golv och skärmar var det som monterades.
    Bild 2/12 Hytt eller förarskydd var inte något som efterfrågades på marknaden i Sydafrika. En plattform med golv och skärmar var det som monterades. FOTO: Braam Oosthuizen
     Redan som barn fick Braam Oosthuizen köra traktor på sin pappas gård. Speciellt uppskattades 700:an med turbo som de tyckte var stark.
    Bild 3/12 Redan som barn fick Braam Oosthuizen köra traktor på sin pappas gård. Speciellt uppskattades 700:an med turbo som de tyckte var stark. FOTO: Braam Oosthuizen
     Hytten kunde monteras på den egna marknaden och i bakhjulen placerade man extra vikter. Den här Sydafrikanska 814-traktorn fångades på bild 2009.
    Bild 4/12 Hytten kunde monteras på den egna marknaden och i bakhjulen placerade man extra vikter. Den här Sydafrikanska 814-traktorn fångades på bild 2009. FOTO: Niklas Larsson
     Braam Oosthuizen är transportchef på ett företag med 135 Volvo lastbilar och ett antal Scania. Men körningen med sin pappas Volvo BM traktorer glömmer han inte.
    Bild 5/12 Braam Oosthuizen är transportchef på ett företag med 135 Volvo lastbilar och ett antal Scania. Men körningen med sin pappas Volvo BM traktorer glömmer han inte. FOTO: Johan Ehlers
     Det fanns tusentals Volvo BM traktorer på gårdarna i Sydafrika vilket var en viktig exportmarknad för den svenska tillverkaren.
    Bild 6/12 Det fanns tusentals Volvo BM traktorer på gårdarna i Sydafrika vilket var en viktig exportmarknad för den svenska tillverkaren.
     I Tanzania såldes Volvo BM 2600 som en Valmet. Den finska traktortillverkaren hade ett bolag i landet där 2600 kunde fylla ett tomrum i sortimentet.
    Bild 7/12 I Tanzania såldes Volvo BM 2600 som en Valmet. Den finska traktortillverkaren hade ett bolag i landet där 2600 kunde fylla ett tomrum i sortimentet. FOTO: Johan Ehlers
     Volvo BM 2654 såldes i ett enklare utförande för skogsarbete och fanns även som Valmet 2654. Foto: Pentti Kostamo
    Bild 8/12 Volvo BM 2654 såldes i ett enklare utförande för skogsarbete och fanns även som Valmet 2654. Foto: Pentti Kostamo FOTO: Pentti Kostamo
     2600 såldes enbart på export. Mellanöstern och Afrika var två marknader.
    Bild 9/12 2600 såldes enbart på export. Mellanöstern och Afrika var två marknader. FOTO: Pentti Kostamo
     En Volvo BM 2654 utan hytt för export.
    Bild 10/12 En Volvo BM 2654 utan hytt för export.
     T 650 i exportversion med förarplattform.
    Bild 11/12 T 650 i exportversion med förarplattform.
     T 700 i exportversion med förarplattform.
    Bild 12/12 T 700 i exportversion med förarplattform.

    Braam Oosthuizen är transportchef på en entreprenadfirma i området Limpopo, Sydafrika. Han har också ansvar för två cementanläggningar. I lastbilsflottan finns Scania och Volvo, av det senare märket har företaget 135 stycken. På familjens gård körde Braam Oosthuizen Volvo BM traktorer som barn och det intresset har han kvar.

    Vad är orsaken till ditt intresse för Volvo BM?

    – Jag växte upp på en gård där min pappa och farfar använde två Volvo BM 650 och två Volvo BM 700, jag spenderade många timmar på dessa traktorer, speciellt på T 700. Det var väldigt starka traktorer jämfört med de andra traktorerna i sin klass vid det tillfället, säger Braam Oosthuizen till ATL.

    Vilken typ av gård växte du upp på?

    – Det var ett blandat lantbruk med majs, solros, sojabönor, sorghum och mjölkkor.

    Vet du hur många Volvo BM traktorer som finns i Sydafrika?

    Detta är jag inte riktigt säker på men på 1980-talet fanns det många där jag växte upp. Också i Delmas, en stad nära Pretoria, fanns det många Volvo.

    Vad tyckte lantbrukare om Volvo BM?

    – Det var en mycket stark och tillförlitlig traktor. Också mycket tung för sin klass. 

    Hur hittar ni reservdelar?

    – Det finns några killar som köper gamla Volvo och säljer delarna. En stor leverantör av delar är Discount Implements i Delmas. Det är nog den största leverantören av gamla Volvo-delar.

    Kommer du att köra Volvo BM i framtiden?

    – Om jag hade chansen att bli lantbrukare och det finns Volvo på marknaden kommer jag säkert att köpa dem. 

    Dina minnen av Volvo BM?

    – När jag tänker på mina barndomsminnen kommer det alltid finnas en Volvo BM i bilden. Jag och mina bröder arbetade på fälten med dem innan vi ens kunde läsa eller skriva. Den röda traktorn med den gröna motorn. Massor av bra minnen, avslutar Braam Oosthuizen.

    Volvo BM på Afrikamarknaden

    Willem van der Merwe var ansvarig för reservdelarna hos Volvos agent i Sydafrika. Han berättade att det för omkring tio år sedan fanns omkring 2 000 Volvo BM traktorer i landet.

    Men det var inte bara till Sydafrika som det såldes röda traktorer från Eskilstuna. I Tanzania döptes Volvo BM om och fick heta Valmet. Finska Valmet hade då kommit överens med Tanzania om att tillverka traktorer där 1980. Det lokala bolaget fick namnet Trama och man tog in Valmets mindre modeller till en början innan den egna tillverkningen kom igång.

    För att täcka behovet av en större modell tog man dit ett antal Volvo BM 2600 som stod i lager och döpte om dem till Valmet 2600. Den nya ”Valmetmodellen” ska ha blivit känd för sin styrka och pålitlighet. Den större 2654:an fanns i ett utförande för skogsarbete och märktes ibland även den som en Valmet.

    Volvo BM T 650 gick på export till ett tjugofemtal länder. I Afrika var man ofta inte intresserad av att ha en hytt eller ens ett förarskydd. På en sådan marknad levererades T 650 med en förarplattform som hade golv och skärmar.

    Volvo BM 2600 var efterträdaren till T 800. Men 2600 såldes enbart på marknader utanför Europa. En exportversion i ett enklare utförande utan hytt togs fram. Modellen hade inte elektriskt manövrerad differentialspärr eller snabbväxel. I reklamen för 2600 tryckte man istället på goda transportegenskaper och att traktorn var bra för hårda förhållanden med lång hjulbas, god viktfördelning och stora däck. Den som vill se en 2600 i Afrika kan börja leta i Tanzania.

    LÄS OCKSÅ: Unik Volvo BM på BorgebyLÄS OCKSÅ: Så ergonomisk är Valmet efter 40 årLÄS OCKSÅ: Mest lästa veteranartiklarna under åretLÄNKTIPS: Läs fler veteranartiklar här

    Volvo BM 2600

    Motor: Volvo D 60 B

    Effekt: 117 hp SAE (effekten angavs i horsepower)

    Transmission: 8 växlar framåt, 2 bakåt

    Max hastighet: 30,5 km/h

    Kraftuttag: 540 eller 1 000 varv i minuten vid 2 050 motorvarv i minuten

    Bromsar: Torra skivbromsar. Hydrauliskt manövrerade.

    Lyftkapacitet: 3 400 kp

    Däck: 11.00-16/8 fram 18.4-38/8 bak

    Vikt: 5 000 kilo, inklusive 12*50 kilo frontvikter och 10*70 kilo bakhjulsvikter: 6 300 kilo

    Antal tillverkade: 1 477 exemplar (varav 225 stycken konverterades till 2650 S)Tillverkningsperiod: 1981-1983

    Källa: Arkiv och ”Från Munktells till Valmet”

    Relaterade artiklar

    Till toppen