Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 februari 2018

    Nya Discovery – så är den under den vattenkammade ytan

    ATL provkör: Land Rover Discovery TDV6 HSE

    Med sin oömma attityd och fina komfort rör sig Land Rover Discovery i gränslandet mellan grovarbetare och lyxlirare. Håller den senaste generationen måttet?

    Bild 1/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 2/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 3/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 4/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 5/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 6/7 FOTO: ANDERS HELGESSON
    Bild 7/7 FOTO: ANDERS HELGESSON

    Nära fem meter lång, 207 centimeter bred och 185 centimeter hög, den femte generationen Discovery är en imposant pjäs. Luftfjädringens lågläge sänker bilen fyra centimeter vilket gör insteget relativt smidigt. En omtänksam detalj är att dörrbladen täcker sparklådorna, det minskar risken för smutsiga byxben.

    Den läderklädda instrumentpanelen ger ett lyxigt intryck långt från tidigare generationers plastiga och stundtals yxiga formgivning. Vardagsfunktioner som klimatanläggning och radiovolym sköts med fysiska knappar och vred av en sådan konstitution att man inte behöver ta av sig arbetshandskarna. Den 10-tum stora pekskärmen styr en majoritet av bilens mer intrikata funktioner. Under handsfree-samtal visar bilens färddator signalmottagningens styrka, praktiskt då bilar av den här typen kan förväntas framföras i mobiltäckningens utkanter.

    Laddar till max

    I förarmiljön finns en hel del fiffiga förvaringsmöjligheter. Bakom kontrollerna till klimatanläggningen göms exempelvis ett 1,4 liter stort fack, i mittarmstödet går det att stuva ned fyra surfplattor. I passagerarsidans fotbrunn finns en stadig krok för handväska, matkasse eller liknande. På engelska kallas kroken ”Curry hook”, en stilla blinkning till dem som använder kroken för att hänga upp kassen med hämtmat. Den som behöver ladda mobiltelefonen kan göra det trådlöst eller med hjälp av något av de sex (!) 12-volts- eller nio (!!) USB-uttagen.

    Fyra motoralternativ står till buds. En sexcylindrig bensinmotor på 340 hästkrafter, två fyrcylindriga dieselmotorer på 180 respektive 240 hästkrafter samt den provkörda sexcylindriga dieselmotorn på 258 hästkrafter. Utan möjlighet att göra en rak jämförelse skulle jag säga att den extra kraft och mjukare gångkulturen talar till den sexcylindriga motorns fördel.

    Motorn känns aldrig besvärad eller ansträngd, samtidigt som förbrukningen håller sig väl under litern. Med de sexcylindriga motorerna kommer dessutom luftfjädring samt en mer sofistikerad fyrhjulsdrivning med lågväxel. Likvärdigt utrustade kostar märkligt nog den sexcylindriga dieselmotorn något mindre än den 240 hästkrafter starka dieselfyran, valet torde med andra ord vara lätt.

    Lättare men fortfarande värdig

    Utökad användning av aluminium och höghållfast stål har gjort Discovery 480 kilo lättare än sin föregångare. Hårdbantningen ger sig till känna på kurviga vägar, bilen känns helt enkelt inte lika ”heffaklumpig” som sina föregångare, men matchvikten på över 2,3 ton ger fortfarande en klädsam värdighet i steget.

    Styrningen har en behaglig tyngd. Oavsett om det är frågan om en tjälskottsskadad grusväg eller nyasfalterad motorväg går Discovery klippstadigt. Med ett vred på mittkonsolen kan föraren välja att anpassa fyrhjulsdriften efter underlagen ”Gräs”, ”Grus och snö”, ”Lera och rötter”, ”Sand” och ”Sten”. Vilket läge man bör använda för att utforska det maximala vaddjupet på 90 centimeter är oklart, men i läge ”Auto” bestämmer bilen själv hur uppgiften ska tacklas.

    Maximal dragvikt är 3500 kilo. Tycker man att det är besvärligt att backa med släp underlättar släpbackningsassistenten. Inbyggd kultrycksvåg, kontrollfunktion för släpvagnens belysning, backkamerans tillbackningsgrafik samt möjligheten att sänka och höja bilen för att enklare koppla till släpet gör Discovery till marknadens bästa dragbil.

    För få öglor

    Sittkomforten är utmärkt, men med tanke på bilens pris är det lite förvånande att justerbart lårstöd saknas. Ytterligare en anmärkning är den rekordlångsamma stolsvärmen. Att gå från midvinterkyla till vårvärme tar över 10 minuter. Baksätet är generöst på alla ledder, avsaknaden av kardantunnel gör att tre fullvuxna sitter riktigt bra.

    För 17 300 kronor kan sju personer följa med på resan. Det är inte helt enkelt för en vuxen att komma på plats på den tredje sätesraden men väl där sitter man riktigt hyggligt. Med den tredje raden nedfälld i bagagerumsgolvet finns det plats för 1231 liter bagage. Med tanke på det hangarlika lastutrymmet är fyra lastsäkringsöglor i underkant. Fälls baksätet går det in 2,5 kubikmeter last, men en plump i protokollet är att bilen inte är förberedd för lastförskjutningsnät.

    Den som uppskattade den robusta charmen i tidigare generationers Discovery riskerar att bli lite besviken på den personbilslika nykomlingen. Men under den vattenkammade ytan finns en mångsidig bil redo för större uppgifter än vad den genomsnittlige månskensbonden lär utsätta den för.

    Land Rover Discovery TdV6

    Pris: 559 920 kronor (699 900 kronor med moms)

    Motor: Diesel, sexcylindrig v-motor, 2 993 cm3, turbo. Effekt: 258 hk vid 3 750 r/min. Vridmoment 600 Nm vid 1 750 r/min.

    Förbrukning: 7,2 l/100 km.

    CO2: 189 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 8,1 s.

    Toppfart: 209 km/h.

    Mått: Längd 497 bredd 207 cm, höjd 185 cm.

    Max dragvikt: 3 500 kg.

    Discovery

    Första generationen Land Rover Discovery såg dagens ljus 1989 och var ett komplement till rustika Defender och flärdfulla Range Rover. Discovery byggde på Range Rover-chassit men interiören fick ett enklare utförande för att kunna möta de prisvärda konkurrenterna från framför allt Japan. Kombinationen av framkomlighet, generösa utrymmen och personbilslik komfort visade sig lyckad. Hittills har över 1,2 miljoner köpare fallit för Discoverys blandning av arbetsredskap och personbil.

    LÄS FLER TESTER:Mercedes X – när pickup blir livsstilEn debutant i första klassNy pickup från FrankrikeVolvo V90 CC – en kombi för friluftsälskarenUnder huven på Nissans nya pick-up

    Relaterade artiklar

    Till toppen