Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 januari 2018

    "Projekt Romeo" - Så gick det sen

    "Projekt Romeo" startade i syfte att ge svensk nötköttsproduktion en knuff framåt. Men hur gick det sen?

     Sveriges nötköttsproducenter, McDonalds och LRF sponsrar med en tjur i projektet "Romeo".
    Sveriges nötköttsproducenter, McDonalds och LRF sponsrar med en tjur i projektet "Romeo". FOTO: Linda Grimstedt

    ATL har tidigare rapporterat om projektet som kallas ”Romeo” – ett samarbete mellan Sverige Nötköttsproducenter (SNP), LRF och McDonalds som syftar till att stärka svensk nötköttsproduktion och öka tillgången på svensk råvara.

    För att kunna göra det måste antalet dikor i Sverige öka och därför går SNP, LRF och McDonalds in och sponsrar utvalda gårdar som vill satsa på fler dikor. Sponsringen är en tjur – en så kallade ”Romeo” värd 25 000 kronor. Alla med en välskött gård kan ansöka om att få en tjur och tanken är att man då ska göra en utökning med 20 kalvande kor.

    Och enligt Jan Forssell, styrelseordförande för SNP, har ansökningarna strömmat in.

    – Målet var att dela ut drygt 100 tjurar mellan 2016 och 2018 men ansökningarna har varit långt många fler än antalet tjurar. Under de här två åren har vi nog – mellan tummen och pekfingret – fått in minst 130 ansökningar och vissa har till och med ansökt om att få flera tjurar. Det har varit ett stort intresse för projektet, vilket känns väldigt lyckat, säger Jan Forssell till ATL.

    75 tjurar har fått nya hem

    Projektet är en stor satsning från alla parter och det ligger en hel del pengar bakom. McDonalds har hittills satsat tre miljoner på samarbetet. Hittills har 75 tjurar fått nya hem runt om i landet och i samband med det har McDonalds restaurangägare besökt gårdarna.

    – Kravet för att få en tjur är – förutom att man har en välskött gård och vill satsa på dikor – att man tar emot besök på gården. Det handlar dels om att knyta kontakter med restaurangägarna men också om att informera om hur det går till på en gård, säger Jan Forssell och fortsätter:

    – Allt färre ägnar sig åt den här typen av verksamhet och för varje ny generation kommer vi längre bort från den. Det handlar inte bara om köttproduktionen utan också om att det svenska landskapet påverkas och formas av de människor som jobbar med detta. Det är viktigt att den här kunskapen förs vidare.

    25 tjurar väntar fortfarande på att hitta hem och från projekt Romeos sida hoppas man att få större spridning på ansökningarna.

    Hoppas på större spridning

    – Vi hoppas på att få fler ansökningar från Stockholm-Mälardalen. Där ett det inte många har ansökt om en tjur. Likaså är det få som har ansökt i Dalarna och norrut så vi kommer prioritera ansökningar från dessa områden.

    Och framtiden då?

    – Vi ska utvärdera projektet och möjligheterna till att gå vidare. Det vi kan se redan nu är att det har gett effekt, många värdefulla samarbeten har knutits och vi har också märkt ett ökat intresse för avel hos våra lantbrukare. Jag upplever att alla parter är nöjda, avslutar Jan Forssell.

    LÄS OCKSÅ: Hamburgerkedja stävar efter mer svenskt köttLÄS OCKSÅ: Den svenska köttproduktionen växlar uppLÄS OCKSÅ: Nu får dikorna göra comeback

    Relaterade artiklar

    Till toppen