Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 maj 2018

    Ostkrig avgörs på stämman

    Ett bolag ägt av Arla, Falköpings Mejeri och Norrmejerier vill köpa loss varumärkena Grevé, Herrgård och Präst från Svensk Mjölk.

    Skånemejerier protesterar och beskyller Arla för att sträva efter monopol.

    Det stora ostkriget går mot sin kulmen.

     Vem äger rätten till osten"?
    Bild 1/3 Vem äger rätten till osten"? FOTO: Ann Lindén
     Anders Fredriksson, VD för Norrmejerier.
    Bild 2/3 Anders Fredriksson, VD för Norrmejerier. FOTO: Jan Lindmark
     Conny Fagerström, styrelseledamot i Skånemejerier ekonomisk förening.
    Bild 3/3 Conny Fagerström, styrelseledamot i Skånemejerier ekonomisk förening. FOTO: Marcus Frennemark

    Det avgörande slaget står vid måndagens stämma i Svensk Mjölk. Då kommer fullmäktige att få ta ställning till ett styrelseförslag om att de tre klassiska ostvarumärkena, som ägs av Svensk Mjölk, ska säljas.

    Intresserad köpare är ett bolag benämnt ”Svenska bönders klassiska ostar AB”. Bolaget ska inte ha någon annan verksamhet än att äga, vårda och utveckla ostvarumärkena samt licensiera vilka som får tillverka och sälja ostarna.

    Bakom köparbolaget står Arla Foods, Falköpings Mejeri och Norrmejerier, tre av de fyra mejeriföretag som idag ystar de tre klassiska ostarna. Det fjärde, Skånemejerier, lämnas åt sitt öde. I alla fall vad det gäller att få äga varumärket.

    Lika för alla

    Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier och företrädare för köparkonsortiet, försäkrar att alla som har licens att tillverka ostarna i dag ska få vara med runt ostbrickan även framöver.

    – Licenserna är konkurrensneutrala. Det är samma licensvillkor för alla per sålt kilo. Det har varit viktigt historiskt och kommer att vara viktigt framåt också, säger Anders Fredriksson till ATL.

    Bockfot

    Men det löftet imponerar inte på Skånemejerier ekonomisk förening, som anar en Arlamärkt bockfot bakom omsorgen om ostarnas varumärken.

    ”När väl Arla genom konsortiet fått kontrollen över de tre ostarna, som tillsammans motsvarar nästan varannan svenskproducerad hårdost, är det i praktiken upp till Arla vem som får tillverka landets mest omtyckta ostar”, skriver Conny Fagerström, Anders Nilsson och Mats Palm, Skånemejeriers tre fullmäktigeledamöter i Svensk Mjölk, i ett debattinlägg i Dagens Industri, och avrundar med stridsropet:

    ”Arlas monopolplaner måste stoppas”.

    Kastade första stenen

    Men frågan är om inte mejeriföretaget Skånemejerier AB, ägt av franska Lactalis, bidragit till att eskalera ostkonflikten. Som ATL kunde avslöja i höstas utmanade Skånemejerier AB den nuvarande varumärkesägaren Svensk Mjölk genom en stämning där man ville se de ostvarumärkena ogiltigförklarade. Målet avgjordes genom en skiljedom som gick Svensk Mjölks väg och slog fast att det visst fanns ett värde i varumärkena.

    – Hade inte den här attacken skett från Skånemejerier AB hade man förmodligen inte heller behövt agera från Svensk Mjölk, kommenterar Anders Fredriksson.

    Fredriksson ser inga risker med Arlas dominans i det nya bolaget. Eftersom den svensk-danska mejeriföreningen har egen majoritet i Svensk Mjölk kan de i princip hantera varumärkena som de vill redan nu, resonerar han.

    Värda att vårda

    Den enda egentliga skillnaden mot dagens Svensk Mjölk blir då att Skånemejerier hamnar utanför i den nya konstellationen. Vad kan göras i den nya konstellationen som inte kan göras i Svensk Mjölk?

    – Framförallt har vi samma syn, att detta är varumärken som ska stärkas. Delar man inte den synen kan ingenting hända. Resten är operationellt varumärkesarbete, men det är svårt att göra om inte alla ägare tycker att varumärkena är en stark tillgång. Vi vill inte att bönderna ska tappa de här värdena, säger Anders Fredriksson.

    ATL har sökt företrädare för Skånemejerier ekonomisk förening, men de har avböjt att kommentera innan Svensk Mjölks stämma har varit.

    LÄS OCKSÅ: Okänt ostkrig hotar mejeribranschenLÄS OCKSÅ: Lactalis har insyn i Svensk MjölkLÄS OCKSÅ: Detta har hänt i slaget om ostvarumärkena

    Ostkriget och aktörerna

    Svensk Mjölk består i dag av de fyra mejeriföreningarna Arla Foods, Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Gäsene Mejeri. Den femte medlemmen är Skånemejerier ekonomisk förening, som köper in mjölk från sina medlemmar och säljer vidare till mejeriföretaget Skånemejerier AB, som i sin tur ägs av franska Lactalis.

    Svensk Mjölk äger i dag varumärkena för Grevé, Herrgård och Präst. Ostarna ystas på fyra platser i Sverige men det finns totalt ett tjugotal licenser för att sälja ost av de här varumärkena för bland annat aktörer inom dagligvaruhandeln. En grund i varumärkena är att ostarna ska ystas av svensk mjölkråvara.

    Relaterade artiklar

    Till toppen