Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 16 oktober 2017

    Nytänkande fick fart på fruktodlarens affärer

    Mauerstetten, Tyskland.

    En gigantisk trädgård där du kan koncentrera dig på det roligaste: att skörda.

    Det är affärsidén i familjen Niederthanners affärsrörelse, Reisach Früchtegarten.

    Odlingsfältet sluttar svagt mot sydväst. Längst upp rader av snart skördefärdiga äppelträd, längre ned jordgubbar, hösthallon och grönsaker. Ett växthus med tomater bryter av i synfältet.

     Inga långa köer, men ett jämnt flöde av kunder denna torsdagseftermiddag i början på september. Reisach Fruchtegarden säljer hela produktionen direkt till konsument utan mellanhänder.
    Inga långa köer, men ett jämnt flöde av kunder denna torsdagseftermiddag i början på september. Reisach Fruchtegarden säljer hela produktionen direkt till konsument utan mellanhänder. FOTO: Marcus Frennemark

    Vi befinner oss i södra Tyskland, några mil söderut tar Alperna vid. Här är mjölkproduktion vanligt på gårdarna, men Peter och Mathilde Niederthanner valde en annan väg när de tog över hennes föräldragård.

    Successivt har de byggt upp ett företag där gårdens produkter säljs direkt till konsument och oftast genom självplock. Men den åretruntöppna gårdsbutiken, förädlade produkter och ägg blir ett allt viktigare komplement.

     Tolv äpplesorter finns på fältet. Tydlig information om sortens egenskaper och skördetidpunkt ger nöjda kunder.
    Tolv äpplesorter finns på fältet. Tydlig information om sortens egenskaper och skördetidpunkt ger nöjda kunder. FOTO: Marcus Frennemark

    Jordgubbar till självplock hade Matildhe Niederthanners föräldrar sedan länge vid sidan om mjölkproduktionen. På 1990-talet tillkom hallon, men det stora steget togs runt millennieskiftet när äppelträden planterades.

    LÄS MER: Lantmännen kan betala tillbaka miljoner

    Självplock fungerade

    Kolleger såg med skepsis på Niederthanners nytänkande. Här fanns inte traditionen eller klimatet för fruktodling. Men det visade sig finnas konsumenter som gärna åkte ut och plockade sin frukt själv.

    – I dag säljer vi två tredjedelar av äpplena genom självplock. Resten plockar vi själva för lagring och förädling, säger Peter Niederthanner.

     Det händer att handlare hör av sig och vill sälja gårdens produkter i sina butiker. Men de får nej av Peter Niederthanner, han vill inte släppa kontrollen över sina produkter.
    Det händer att handlare hör av sig och vill sälja gårdens produkter i sina butiker. Men de får nej av Peter Niederthanner, han vill inte släppa kontrollen över sina produkter. FOTO: Marcus Frennemark

    Äppelträden kompletterades med körsbär, plommon, vinbär och grönsaker. Nytt för i år är ett växthus med tomater.

    Blandade smaker

    Mångfalden är imponerande. Här växer alla upptänkliga kålarter i vackra rader. Dessutom finns det flera sorter att välja mellan. Tolv äpplesorter, ytterligare två är planterade och på tillväxt. Det handlar om att förlänga säsongen men också om att tillgodose olika smakriktningar.

    – Män vill ha söta äpplen och kvinnor vill ha syrliga, säger Peter Niederthanner.

     Grönsaker sås i flera omgångar för att det alltid ska finnas jämn tillgång under säsongen.
    Grönsaker sås i flera omgångar för att det alltid ska finnas jämn tillgång under säsongen. FOTO: Marcus Frennemark

    Han nickar mot kunder som kommer och går. Peter känner inte alla personligen – vissa dagar är det hundratals kunder och plockar i odlingen – men de flesta kunderna känner uppenbarligen igen Peter Niederthanner.

    Inte ekoodlat

    Produktionen är inte ekologisk. Frågan är inte viktig för kunderna, den överväldigande majoriteten nöjer sig med att ha en känd avsändare.

    – Konsumenterna har full insyn i vår produktion, det har de inte alltid när det gäller importerade ekoprodukter.

     Alla besökare når inte ens till lågt hängande äpplen. Men skörden i Früchtegarten kan bli en upplevelse ändå.
    Alla besökare når inte ens till lågt hängande äpplen. Men skörden i Früchtegarten kan bli en upplevelse ändå. FOTO: Marcus Frennemark

    Hemma på gården, som på bayerskt vis ligger inne i själva byn Mauerstetten, har en del av det gamla kostallet byggts om till gårdsbutik. Den sköts av Mathilde Niederthanner och här är det öppet året runt. I hyllorna finns gott om förädlade varor från frukt- och bärodlingen, men också ägg och pasta.

    LÄS MER: Framtidens mat odlas i staden

    Ägg blev året-runt-produkt

    Behovet av ett ha en ”stapelvara”, som drog folk till butiken året om, blev startskottet till äggproduktionen. På ett fält i utkanten på byn finns det mobila hönshus som byggts på en trailer efter Peters egna ritningar och rymmer närmare 900 frigående höns. Hönsen har tillgång till utevistelse året om, men det är en modern anläggning invändigt med både automatisk utfodring och äggplockning.

     Ägg från frigående höns är tämligen nytt i firman. Det mobila hönshuset flyttas runt på fältet efterhand som hönsen plockat i sig det gröna.
    Ägg från frigående höns är tämligen nytt i firman. Det mobila hönshuset flyttas runt på fältet efterhand som hönsen plockat i sig det gröna. FOTO: Marcus Frennemark

    Peter Niederthanner har en strikt affärsmässig hållning. Han sätter priset på produkterna efter kostnaderna och med ett rimligt påslag för vinst. Om sedan marknadspriserna på frukt och bär rör sig upp eller ned under säsongen så låter han sitt pris stå fast.

    Konsumenter som någon gång påpekar att han tar mer betalt än livsmedelshandeln avfärdar han:

    – Då får ni väl handla där i stället!

     Förädlade och lagringsbara produkter säljs i gårdsbutiken. Pasta är en ny produkt baserad på egna ägg. Mjölet köps in än så länge, men även det ska bli egenproducerat inom kort.
    Förädlade och lagringsbara produkter säljs i gårdsbutiken. Pasta är en ny produkt baserad på egna ägg. Mjölet köps in än så länge, men även det ska bli egenproducerat inom kort. FOTO: Marcus Frennemark

    Produktionen är oerhört mångfacetterad och en rad rådgivare finns i kontaktnätet. Men viktigast är marknadsföringen och den håller han i själv.

    – Jag annonserar gärna i dagspress, men jag vill ha min annons på samma sida som dödsannonserna. Den sidan tittar alla på.

    Köper tre nya traktorer per år

    Fendt är traktormärket på gården, fabriken i Marktoberdorf ligger bara någon mil bort. Åtta traktorer finns det i företaget, men de kommer och går. Varje år köper Peter Niederthanner tre fabriksnya traktorer och varje år säljer han lika många begagnade traktorer som gått 500-600 timmar vardera

    – Ofta säljer jag dem i grannländer och för det mesta är det en bra affär. En traktor hamnade i USA, men till Sverige har jag inte sålt någon, men det kanske kommer nu, säger han med en blinkning till ATLs läsare.

     Familjen Niederthanner: mamma Matilde och pappa Peter tillsammans med barnen Simone, Barbara och Martin. Men det är inte hela familjen, tre vuxna barn var inte hemma när ATL tittade förbi.
    Familjen Niederthanner: mamma Matilde och pappa Peter tillsammans med barnen Simone, Barbara och Martin. Men det är inte hela familjen, tre vuxna barn var inte hemma när ATL tittade förbi. FOTO: Marcus Frennemark

    Reisach Früchtegarten

    Reisach är gårdens namn och Mathildes Niederthanners flicknamn.

    Lantbruket omfattar 80 hektar åker och används för 8 hektar äpplen, 7-8 hektar jordgubbar, 3 hektar hösthallon, 1,2 hektar körsbär, 0,5 hektar plommon, lite vinbär och 1 hektar grönsaker.

    På 16-20 hektar odlas brännässlor. De skördas gröna av industrin som köper dem:

    ”Jag tror det är klorogensyran som är intressant i nässlorna, jag bryr mig inte om vad de används till så länge jag får betalt”, säger Peter Niederthanner.

    På resten av arealen odlas spannmål, bland annat som foder till hönsen.

    Butiken i fält har öppet onsdag till lördag från det att jordgubbarna mognar tills de sista äpplena är plockade i slutet på oktober.

    I företaget arbetar Peter och Mathilde Niederthanner tillsammans med en årsanställd och ett tiotal säsongsanställda. Ofta deltar något av de sex barnen också i arbetet.

    I Mauerstetten bor knappt 3 000 personer. Närbelägna staden Kaufbeuren har drygt 40 000 invånare.

    LÄS MER: Kalhyggen slår hårt mot klimatetLÄS MER: Trio slåss om att bli störst i RysslandLÄS OCKSÅ: ”Min känsla av att vara förolämpad är det lilla bekymret”

    Relaterade artiklar

    Till toppen