Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 4 september

    Närheten ett oslagbart försäljningsargument

    Om världen ska kunna mätta sin ökande befolkning får inte vurmen för närproducerat slå över i motstånd mot frihandel.

    – Det är kontraproduktivt. Vi behöver samarbeta, säger Bengt Johnsson som är analytiker på Jordbruksverket.

     "Ingen annan kan kopiera närheten. Är du närmast så är du närmast", säger Jordbruksverkets analytiker Bengt Johnsson.
    "Ingen annan kan kopiera närheten. Är du närmast så är du närmast", säger Jordbruksverkets analytiker Bengt Johnsson. FOTO: Istock

    Billigare insatsvaror och högre matpriser har spelat svenska bönder i händerna under pandemin.

    – Konsumenternas förändrade beteende har gynnat animalieproducenterna, säger agronom Bengt Johnsson på jordbruks­ekonomiska enheten på Jordbruksverket.

    Långsiktig trend

    När färre äter importkött på krogen och fler lagar mat hemma av det de köper i butiken så säljs det mer svenskt kött.

    Efterfrågan på närproducerat och svenskt håller i sig när hemarbete ser ut att bli en långsiktig trend.

    – De flesta vill nog tillbaka till arbetsplatsen några dagar i veckan men kan välja att kanske vara hemma fyra dagar i stället för som tidigare två.

    Men handelshinder, protektionism och exportförbud av mediciner och mat riskerar att störa den viktiga frihandeln.

    – Den rörelsen blir starkare när det finns ett yttre hot att värja sig mot. När vargen eller ryssen kommer så sätter du stängsel kring dig och ditt. Men det är bara genom att handla med varandra och hjälpa varandra som hotet kan minska.

    ”Passar inte alla”

    Det hindrar inte att fler kommer att leta efter nischer där de kan ta bättre betalt för sin produktion så att de slipper öka volymen.

    – Det är jättemånga faktorer som ska kugga i varandra för att det ska lyckas och det passar inte alla. Men där det fungerar är det en utmärkt strategi att höja värdet på den produktion du redan har på gården.

    Bäst är närheten.

    – Det är ett oslagbart sätt att ladda dina produkter med ett mervärde som gör att du slinker ur den internationella konkurrensens grepp. Ingen annan kan kopiera det. Är du närmast så är du närmast.

    Kris i färskt minne

    Men viktigast av allt är ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet.

    – Det var de hållbara företagarna som gick ur torkan 2018 i bäst skick. Kanske var det trots allt bra att vi hade den krisen i färskt minne när coronan kom.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen