Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 juli 2017

    Säljer hälften direkt till konsument

    Gubböle gårdskött var en av de första gårdarna som började sälja köttlådor direkt till konsumenterna. Denna försäljningsstrategi vände den dåliga lönsamheten och gav Kerstin och Kenneth Åström bättre betalt för sitt kött. Idag säljer de hälften av nötköttet de producerar på gården direkt till konsumenterna.

    Kerstin och Kenneth Åström flyttade till sin gård 1991 i Gubböle ett par mil utanför Umeå. Tanken var ett liv med självhushållning och fortsatt förvärvsarbete. Kerstin jobbade och jobbar fortfarande som frisör och Kenneth jobbade som försäljare.

    – Inspirationen fick vi från Seymours bok Självhushållning, berättar Kerstin och hämtar boken från hyllan. En fantastisk bok som innehåller allt!

     Kenneth och Kerstin Åström i gårdsbutiken där köttlådorna lämnas ut en gång i veckan.
    Kenneth och Kerstin Åström i gårdsbutiken där köttlådorna lämnas ut en gång i veckan. FOTO: Anders Kristensson

    Första djuret på gården var en bagge som de fick av vänner. Medan grönsakslanden tog form i trädgården införskaffades några kalkoner, grisar och kaniner. Den första Jerseytjuren kom till gården året därpå.

    – Vi hade tre barn och tänkte inte skaffa en massa djur, idén var ju självhushållning.

     Idag finns det 180 djur av raserna Aberdeen Angus och Hereford på gården.
    Idag finns det 180 djur av raserna Aberdeen Angus och Hereford på gården. FOTO: Anders Kristensson

    Från 9 till 24

    Kerstins stora intresse för skinnsömnad fick dem att börja producera fårskinn, först till eget bruk och senare till försäljning. Antalet får växte och var som mest ett hundratal när efterfrågan på fårkött var stort. Samtidigt blev charolaise nötkreaturen fler och ökade från 9 till 24 djur på några år.

    – 1999 byggde vi ett stall för 42 tjurar och två år senare byggde vi en större lada, berättar Kenneth. Det var inte många som trodde på vår satsning och vi fick ofta höra att det aldrig kommer att gå.

    Kenneth var trött på att resa och sa upp sig från sitt jobb. Nu satsade han helt på djuruppfödningen och levererade sina djur till Scan Norrland och senare till Hälsingestintan.

     Det är en speciell tillfredställelse att se när korna har det bra och ligger och idisslar, säger Kenneth.
    Det är en speciell tillfredställelse att se när korna har det bra och ligger och idisslar, säger Kenneth. FOTO: Anders Kristensson

    Utgifterna ökade

    Mellan 1995- 2005 stod priset still på nötkött medan utgifterna ökade. Kenneth hade problem med lönsamheten och letade efter en lösning för att kunna få mer betalt. Försäljare som han är, ringde han upp VD:n för Konsum för att föreslå konceptet ”Extra utsökt” nötkött. Konsum nappade men det blev ingen succé, de var för tidigt ute 2004.

    Kerstin började sälja fårskinn och pälsverk som hon själv sytt på Bondens marknad i Umeå och Kenneth tänkte att det skulle kanske gå att sälja kött via beställningar på marknaden.

    – Jag satte upp en skylt vid ståndet och fick direkt för många beställningar, berättar han.

     Gubböle gårdskött lyckades vända den dåliga lönsamheten genom att börja sälja direkt till kund.
    Gubböle gårdskött lyckades vända den dåliga lönsamheten genom att börja sälja direkt till kund. FOTO: Anders Kristensson

    Utan mellanhänder

    Det var en av de fösta gårdarna som sålde köttlådor 2007 direkt till kund. En hemsida blev strax klar där kunder kunde beställa direkt och det är på internet som försäljningen av köttlådorna sker idag.

    Utan mellanhänder lyckades paret vända den dåliga lönsamheten.

    – Det är viktigt att ta rätt betalt för mervärdet som konsumenterna får när de köper vårt kött, säger Kenneth. Det måste löna sig att producera kvalitetskött.

     Idag föder Kenneth och Kerstin upp 180 köttdjur varav hälften säljs direkt via internet.
    Idag föder Kenneth och Kerstin upp 180 köttdjur varav hälften säljs direkt via internet. FOTO: Anders Kristensson

    180 köttdjur

    Tidigare drev de en gårdsbutik under några år men den tog för mycket tid och omsatte för lite för att kunna bära en anställd. Nu används butiken istället till utlämningsställe för köttlådorna. Köttfärsen mals också här strax innan kunderna hämtar sina lådor en gång i veckan.

    Idag föder Kenneth och Kerstin upp 180 köttdjur varav hälften säljs direkt via internet. Slakten sköts av Norrbottengårdar och de har ett avtal med Nyhlens Hugosons som slaktar resten. Fårbesättningen är idag på 15 djur.

     Kenneth Åström.
    Kenneth Åström. FOTO: Anders Kristensson

    Affärsplanen fungerar

    Den själhushållande gården blev till slut en affärsrörelse men fortfarande finns samma ideal där miljön och kvalitén står i centrum. Sedan några år tillbaka kör även Kenneth åt Reagro och hämtar överbliven mat samt papper- och plast avfall från butiker. Matavfallet blir till jordförbättring på gården och resten paketeras och återvinns.

    – Det gäller att med jämna mellanrum fundera på om affärsplanen fungerar och om det finns något som kan förändras, säger Kenneth.

    Gubböle Gårdskött.

    Djurbesättning. 180 Aberdeen Angus och Hereford nötköttsdjur

    15 Gotlandsfår.

    Hönor av olika raser.

    Areal 10 ha egen mark och 140 ha arrenderad mark.

    Allt foder odlas på gården.

    Omsättning. 3 miljoner.

    Inga anställda.

    Kenneth är ledamot i SNP, Svenska nötköttsproducenterna och Kerstin har förtroendeuppdrag i fd Sveriges Djurbönder och Västerbottens fåravelsförening.

    Läs mer: Umeå tredje stoppet på förenklingsresaPREMIUM. Högre kvalitet på köttet och möjlighet att utökaPREMIUM. Snabbare tillväxt för stutar på Stenarvet

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen