Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 september

    Bönder kritiserar Oatlys kampanj: ”Smutkastning av yrkeskåren”

    Oatlys reklamkampanj har väckt mycket kritik i lantbruksbranschen. Odlaren Joakim Furhoff vill inte att hans grynhavre ska användas i bolagets havremjölk.

     Oatlys reklamkampanj spär på bilden av att lantbruket är den stora boven i klimatfrågan när vi egentligen är en del av lösningen, säger Joakim Furhoff, som driver en växtodlingsgård i Västergötland.
    Oatlys reklamkampanj spär på bilden av att lantbruket är den stora boven i klimatfrågan när vi egentligen är en del av lösningen, säger Joakim Furhoff, som driver en växtodlingsgård i Västergötland. FOTO: ATL och privat

    Förra veckan lanserade Oatly reklamkampanjen ”Spola mjölken”. En av många som reagerat är Joakim Furhoff, som tillsammans med sin fru driver en växtodlingsgård med 200 hektar söder om Skövde i Västergötland. Här är grynhavre en viktig gröda och står för ungefär 25 procent av arealen på gården.

    – Finns det uppköpare som inte handlar med Oatly, då vill jag sälja till dem, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Många anmälningar mot Oatly

    Kampanjen blev droppen

    Han är mycket kritisk till att Oatly, i stället för att lyfta fram sin egen produkts fördelar, bygger sin marknadsföring på att berätta hur dålig mjölkproduktion är.

    – Det är så lätt att ge sig på lantbruket, det spär på det här med bondeskam och att lantbruket är den stora boven, när vi egentligen är en del av lösningen, säger han.

    Han har varit kritisk till Oatlys marknadsföring under många år men den senaste kampanjen är droppen som får bägaren att rinna över.

    ”Smutkastning av yrkeskåren”

    – Jag förstår att min protest är mikroskopiskt liten i förhållande till havreproduktionen i Sverige, men jag vill inte att min havre går till deras dryck, säger han.

    Några andra som också är upprörda över Oatlys kampanj är Peter och Marcus Petersson, far och son, som driver ekologisk mjölkproduktion med cirka 100 kor utanför Älmhult i Småland.

    – Oatly behöver oss bönder, därför ska de inte smutskasta mjölken och vår yrkeskår, säger Peter Petersson.

    De reagerar starkt på att kampanjen associerar till den fyrtio år gamla informationskampanjen ”Spola kröken”, som gick ut på att få människor att minska alkoholintaget.

    – Att jämföra mjölk med en gammal brännvinskampanj är väldigt dåligt, säger Peter Petersson.

     Mjölkbonden Peter Petersson reagerar starkt på att Oatlys reklam associerar till den fyrtio år gamla informationskampanjen ”Spola Kröken”, som gick ut på att få människor att minska alkoholintaget. Enligt egen utsago har han under sina 56 levnadsår ätit 30 ton mejerivaror och inte haft en enda sjukskrivningsdag!
    Mjölkbonden Peter Petersson reagerar starkt på att Oatlys reklam associerar till den fyrtio år gamla informationskampanjen ”Spola Kröken”, som gick ut på att få människor att minska alkoholintaget. Enligt egen utsago har han under sina 56 levnadsår ätit 30 ton mejerivaror och inte haft en enda sjukskrivningsdag! FOTO: privat

    Stor respons

    Att många av de som tar del av kampanjen, som är väldigt omfattande i storstäderna, vet lite om hur lantbruk fungerar är också problematiskt, menar Marcus Petersson.

    – Där kanske människor inte är insatta i kretsloppet i lantbruket och att djur behövs, säger han.

    En som också är kritisk till kampanjen är föreningen Spannmålsodlarnas ordförande Johan Karlzén. När han förra veckan besökte LRF i Stockholm möttes han av kampanjen i tunnelbanan.

    – Jag reagerar mest att på att Oatly marknadsför sin produkt genom att skita ner någon annan, säger han.

    Han skrev spontant en ledare där han kritiserade kampanjen, vilket fick ett stort genomslag i sociala medier.

    – Jag är själv lite förvånad över den stora responsen. Många har tyckt att det är bra att vi reagerade, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Så svarar Oatly på kritiken

    Ser risker med bojkott

    Även om målet med Oatlys kampanj säkert är att väcka uppmärksamhet tror han inte att den debatt som nu uppstått efter kampanjen gynnar bolaget.

    – Oatly har försatt sig i en tråkig situation. Det är inte bra att de som levererar deras råvara ogillar deras budskap, säger han.

    Däremot tror han inte på en bojkott, eftersom han menar att det skulle kunna leda till att de i stället importerar havre.

    – Det är bättre att Oatlys ledning funderar igenom varför vi reagerar så negativt och snackar med sin reklambyrå om att ändra kursen, säger han.

     Spannmålsodlarnas ordförande Johan Karlzén tror inte att den debatt som uppstått efter Oatlys reklamkampanj gynnar bolaget.
    Spannmålsodlarnas ordförande Johan Karlzén tror inte att den debatt som uppstått efter Oatlys reklamkampanj gynnar bolaget. FOTO: OLA TORKELSSON

    Martin Ringqvist är kreativ chef på Oatly och en av personerna bakom kampanjen:

    – Vi vana vid att våra kampanjer väcker kritik och är inte rädda för en diskussion, utan vill tvärtom ha en debatt, säger han.

    Vinn en Ipad: Klicka här och var med i vår quiztävling!

    Relaterade artiklar

    Till toppen