Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 september

    Oatlys reklam anmäld till Konsumentverket

    Oatlys reklamkampanj har fått många att reagera. Hittills har tiotalet anmälningar kommit in till Konsumentverket.

     Oatlys reklam har fått flera att reagera och anmäla kampanjen till Konsumentverket.
    Oatlys reklam har fått flera att reagera och anmäla kampanjen till Konsumentverket. FOTO: ATL och Mostphotos

    I mitten av september drog Oatly igång sin massiva kampanj om att spola mjölken och i stället välja deras havredryck utifrån ett klimatperspektiv. Reklamen har synts i såväl tidningar som tv och på stortavlor i flera kommuner.

    Ett argument som inte håller, menar en av anmälarna som anser att säljmetoden är olämplig:

    ”Säljaren anger att växthusgaserna minskar med 75 procent om man dricker havredrycken. Helt osakligt. Spola mjölken används som säljargument. Ej relevant och oseriöst”, skriver personen.

    Misskrediterar andra företag

    En annan anmälare menar att Oatlys kampanj leder till misskreditering av andra varor och företag: ”Enligt Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation tycker jag inte att Oatly AB:s senaste reklam ‘Spola mjölken’ följer reglerna för hur reklam får göras mot ett företag/vara”, skriver anmälaren.

    Hittills har det kommit in 12 anmälningar mot kampanjen till Konsumentverket.

    2015 fälldes Oatly i Marknadsdomstolen för formuleringar som ”It’s like milk, but made for humans” (ungefär: Det är som mjölk, men skapat för människor) och ”No milk. No soy. No badness” (ungefär: Ingen mjölk. Ingen soja. Inga dåligheter). Ännu har ingen anmälan kommit in till domstolen för den senaste kampanjen. Stefan Gård, ordförande för Sveriges Mjölkbönder, säger till ATL att han inte har några planer på att skicka in en anmälan mot den nya kampanjen:

    – Vi vinner inget på att gå i clinch med dem på deras nivå. Däremot ska vi ta till oss deras metod och gå ut brett att berätta om mjölkens förträfflighet.

    LRF tänker inte heller ta Oatlys kampanj till Marknadsdomstolen.

    – Vi vill inte så split i onödan utan tänker i stället lyfta fram våra budskap, säger organisationens presschef Ulf Wallin.

    22 000 inlägg om kampanjen

    Tidningen Resumé som bevakar reklambranschen har låtit undersökningsbolaget Meltwater analysera reaktionerna på kampanjen i både sociala och redaktionella medier. Enligt undersökningen gjordes omkring 22 000 inlägg i sociala medier om Oatly mellan den 10 och 18 september. Orden ”skiten” och ”kinesiska” är de mest frekventa.

    Relaterade artiklar

    Till toppen