Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 oktober

    Havredals utmanar både Oatly och Arla

    Uppsala.

    Oatlys samarbete med kontroversiella investmentbolaget Blackstone har resulterat i ny kritik och öppnat upp för nya konkurrenter till de traditionella mejerierna. En av dem är Havredals, med grundaren och vd:n Per-Johan Thörn vid spakarna.

    – Vi förstår att det ena kan uppröra det andra. Men man kan göra det här på ett bra sätt för både hälsan och klimatet. Vi vill medla, vi är diplomater, säger Per-Johan Thörn till ATL.

    Han tar emot i det som kallas Växthuset på SLU utanför Uppsala. Det ingår i SLU:s så kallade Green Innovation Park, en inkubator för nya företag inom de gröna näringarna.

    Att hans företag Havredals fått en flygande start tack vare Oatly gör han ingen hemlighet av. Malmöbolagets senaste rubriker handlar om samarbetet med det kontroversiella investmentbolaget Blackstone, något som gett upphov till upprörda diskussioner på bland annat Facebook.

    Helsvenskt ägande i Havredals

    I trådarna har Havredals marknadsansvarige, Jens Johnsson, inte varit sen att upplysa om det egna bolagets existens. Mer havre, mindre tillsatser och helsvenskt ägande är kodorden. Dessutom med en retrodesign som ska föra tankarna till hur konsumenterna borde ha ätit och druckit redan för länge sedan.

    – Vi lanserade vår första produkt i åtta butiker i februari, nu finns vi i 84 och vi växer stadigt. Även många caféer ser sig om efter alternativ till Oatly, säger Per-Johan Thörn.

    LÄS ÄVEN: När det moraliska kapitalet möter… kapitalet

    Havre bra mot Ulcerös kolit

    Han har en gedigen bakgrund både när det gäller havre och mejeriprodukter. Hans mor- och farföräldrar var lantbrukare och själv är han utbildad ingenjör inom miljö och ekonomi, men det var inte självklart att han skulle hamna här. Det stora intresset för havre fick Per-Johan Thörn när han som 30-åring blev diagnostiserad med den kroniska tarmsjukdomen Ulcerös kolit.

    Han började då läsa på om betaglukanet i havre och dess fördelar för hälsan.

    – Jag sökte mig då till Kimstad och det som senare blev Lantmännen Oats och kom in på havre och fraktionering av sädeslag.

    Efter att ha ”rest världen runt för att sälja svensk havre”, med kunder i Italien, Malaysia, USA och Kina, behövde han hitta ett kontorsjobb i Sverige på grund av familjeskäl. Han kom då in på ICA som kategoriansvarig för mejeri och mejerialternativ.

    – Jag drev ekologiskt väldigt mycket och försökte bygga mejeriaffären med fokus på hållbarhet.

    LÄS ÄVEN: Inuti fabriken för hälso- och skönhetsprodukterna av havre

    ”Komockan ska vara kvar”

    Han tar fram en dator och visar Havredals marknadspitch. I sak skiljer det inte mycket från Oatly. Människor måste dra ner på mjölk och nötkött för att minska klimatutsläppen, lyder budskapet. Men korna behövs, menar Per-Johan Thörn.

    – Komockan ska vara kvar, absolut. Den behövs för att skydda den biologiska mångfalden.

    Därför tycker han att det är tråkigt att utvecklingen i den svenska mjölkbranschen går mot färre men större gårdar, något som riskerar att leda till mindre bete på färre platser i landet.

    – Vi tycker tvärtom. Vi behöver fler mindre bönder och färre stora. Vi hoppas också att fler unga ska vilja bli bönder.

    Men hur Havredals ska kunna hjälpa unga och gamla mjölkbönder med små besättningar är oklart, annat än att uppmuntra till mer växtodling. Förutom alternativ till mjölk finns snart en växtbaserad grädde i produktportföljen. I november ska det också komma nyheter på köttområdet, säger Per-Johan Thörn.

    – Vi vill gärna vara med och utveckla specialgrödor. Vi vill påverka och uppmuntra till odling i den här omställningen som behövs, säger han.

    Målet: Sänka klimatavtrycket

    I nuläget används dock bara konventionell, svensk grynhavre i produkterna, som legotillverkas i södra Sverige. Exakt var och hur vill inte Per-Johan Thörn berätta av affärsskäl. Finansieringen kommer i nuläget från SLU Holding som drivs av Sveriges Lantbruksuniversitet och svenska staten genom Almi Invest.

    Och när det gäller pengar visar det sig att även Havredals diplomati har sina gränser.

    Om ni ska växa kommer ni kanske att behöva ta in kapital, precis som Oatly. Många tittar på växtbaserat nu. Hur skulle ni förhålla er till en propå från mejeri- eller slakteribranschen?

    – Vårt mål är att sänka klimatavtrycket. Jag tror att vi gör det bäst själva. Vi har en bra drivkraft, säger Per-Johan Thörn.

    LÄS ÄVEN: Trensum Foods – doldisen på den svenska vegomarknaden

    Per-Johan Thörn och Havredals

    Per-Johan Thörn är 44 år och har en ingenjörsexamen från Australien med inriktning på miljö och ekonomi.

    Gick med i WWF när han var tio år, något som han uppger har påverkat både studier och yrkesval.

    Firmanamnet Havredals kommer från ortsnamnet Haverdal mellan Falkenberg och Halmstad.

    Bolaget lanserade sin första produkt på marknaden i februari i år och vill i nuläget inte uppge några försäljningssiffror eller hur mycket kapital bolaget tagit in. Volymerna beskrivs som små men växande. I november väntar nya lanseringar.

    Havredryck

    Dagligvaruhandelns försäljning av havredryck är 594 miljoner kronor (rullande helår fram till vecka 36) – en ökning med 72 procent sedan samma period 2018. Försäljningsvärdet har ökat från drygt 346 miljoner kronor till drygt 594 miljoner kronor. På marknaden finns i dag cirka 70 olika havrebaserade drycker, 2018 fanns det 45 alternativ.

    Källa: Valio Sverige och Nielsen Scan Track.

    Här kan du se när ATL besökte Oatlys fabrik i Landskrona i november 2019:

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen