Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 16 november

    Falköpings mejeri ökar omsättningen

    Falköpings mejeri ökar intäkterna per liter invägd mjölk. Det har räckt till både ökade investeringar och ökad betalning till leverantörerna.

     Thomas Andersson, tidigare vd på Falköpings Mejeri och Staffan Eklöv, mejerichef på Grådö mejeri. Arkivbild.
    Thomas Andersson, tidigare vd på Falköpings Mejeri och Staffan Eklöv, mejerichef på Grådö mejeri. Arkivbild. FOTO: Göran Berglund

    Falköpings mejeri fortsätter att öka intäkterna för åtminstone femte året i rad. Totalt kom försäljningen in på 1 456 miljoner kronor under det senaste, brutna räkenskapsåret 2018/2019. Detta kan jämföras med föregående verksamhetsår, då intäkterna låg på 1 390 miljoner kronor.

    Lyckade förhandlingar

    Ökningen sker på samma mängd invägd mjölk, totalt 254 miljoner kilo, vilket betyder att intäkten per kilo levererad mjölk ökat från 5,47 kronor till 5,73 kronor.

    Intäktsökningen kommer enligt Falköping från ”många och långa” förhandlingar med handeln efter torkan ifjol. Samtliga aktörer gick med på prishöjningar uppger Falköping, som också haft stöd av stigande marknadspriser på pulver och ost.

    Stabilt avräkningspris

    Vad föreningen betalar sina medlemmar och leverantörer är hemligt. Men i sitt VD-ord berömmer sig Anders Segerström för att ha klarat av att hålla ett både högt och stabilt avräkningspris under perioden. Uttalandet harmonierar med posten ”råvaror och förnödenheter” i årsredovisningen, som ökat 37 miljoner kronor jämfört med förra verksamhetsåret.

    I övrigt är Falköpings mejeri känt i mejeribranschen för sina låga overheadkostnader. Men posterna övriga externa kostnader, personalkostnader och avskrivningar ökar dock också, vilket tillsammans med utbetalningarna för mjölken sänker rörelsemarginalen något, från 1,8 procent till 1,7 procent. I kronor och ören landar resultatet efter skatt på knappa 19 miljoner kronor, precis som förra verksamhetsåret.

    Inga alternativ

    Ordförande Claes Arnesson lyfter de vegetabiliska alternativen till mjölk som en utmaning. Här står Falköping, precis som många andra svenska mejerier, utan produkter på marknaden. VD Anders Segerström berättar också om ett kraftigt försäljningstapp på ekologiskt mjölk under året, och hans bedömning är att vissa ekokonsumenter i stället väljer växtbaserat och lokalproducerat.

    En fortsatt tillväxt för handelns egna varumärken (EMV) är inte odelat negativt för Falköping. Legotillverkningen ger stora volymer och långa serier för det slimmade bolaget och stärktes under året när man snodde storkunden Kavli från Gefleortens och Arla.

    Ny grädde

    Till årets produktnyheter under egna varumärkena Falköpings och Grådö mejeri hör en färsk ekologisk laktosfri grädde och Grådö mild ost. Under året invigdes också en ny mottagningshall i Falköping och en ny förpackningsmaskin i Grådö.

    Under hösten tas också Falköpings nya energicentral i drift, som ska eldas med fossilfria bränslen och ersätta den olja som används i dag. Nya kyl- och tryckluftskompressorer installeras också där överskottsenergin går till uppvärmning av företagets lokaler.

    Relaterade artiklar

    Till toppen