Regeringen kommer inte att gå vidare med det från många håll kritiserade förslaget till ny miljöbilsdefinition.
Fortsatt grönt ljus för biogasbilar
Många biogasproducenter har oroat sig för förslaget att bilar med det drivmedlet inte längre skulle klassas som miljöbilar av staten. Men nu har förslaget förpassats till papperskorgen.
Hade det trätt i kraft skulle biogas inte längre ha klassats som ett biodrivmedel vid upphandlingar av statliga myndigheter.
”En viktig del i omställningen av transportsektorn är att förbättra förutsättningar för hållbara bränslen, som fordonsgasen. Därför har regeringen infört stöd för utveckling och inköp av fordonsgasbussar- och bilar. I budgeten för 2022 går vi fram med ekonomisk kompensation till de gasbilsägare som får en merkostnad i samband med besiktningen. Med dagens besked kan jag konstatera att gasbilar även fortsättningsvis kommer räknas som miljöbilar vid statlig upphandling”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.
Beskedet togs emot mycket positivt av Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige:
"Det här var ett mycket klokt beslut av regeringen och det enda rätta för miljön och klimatet. Självklart ska gasbilar klassas som miljöbilar. Gasbilarna i Sverige drivs till 95 procent av förnybar, hållbar biogas. Klimatnyttan är i toppklass och biogasen produceras från matrester, avloppsvatten, gödsel och andra restprodukter. I själva biogasprocessen bildas dessutom biogödsel till ekologisk odling. Genom att välja gasbil minimerar vi utsläppen samtidigt som vi skapar en cirkulär ekonomi", säger hon i ett pressmeddelande.
Men hon är inte speciellt förvånad:
"Regeringen gör mycket bra för biogasen, med bland annat skattebefrielse och det aviserade långsiktiga biogasstödet. Det är tydligt att regeringen vill satsa på att öka biogasproduktionen och då ska vi naturligtvis använda biogasen där den gör stor nytta. Alla förnybara alternativ behövs för att ställa om och nå målet 2030 för transportsektorn."