facebooktwittermail

Årets djurtransportör och ny lastare från Giant

Åkeriet som blev årets djurtransportör, ny kompaktlastare från Giant och nu går det köra större lastbilsekipage i Norge.

FOTO: PRIVAT

De blev Årets Djurtransportör

Dicks Åkeri i Jönköping har utsetts till Årets Djurtransportör av HKScan. Varje år transporterar åkeriet omkring 14 000 slaktboskap, 12 000 slaktfår/slaktlamm, 4 500 livdjur samt 5 200 förmedlingskalvar. 13 lastbilar ingår i fordonsflottan och förutom djur kör man det mesta från timmer till batterier. - En god omsorg om djuren, med modern transportutrustning, punktlighet i sina leveranser och ett arbetssätt som är tillmötesgående och flexibelt. Så skulle jag vilja beskriva Dicks Åkeri. Det här är saker som både vi på HKScan och våra leverantörer värdesätter högt, säger Mikael Toverland, intransportchef för HKScan i Sverige i ett pressmeddelande.

FOTO: GIANT

Ny kompaktlastare från Giant

Holländska maskintillverkaren Giant har släppt en ny kompaktlastare, G3500 X-TRA. Den har en lyftkapacitet på 3,2 ton och drivs av en Kubotadiesel på 48,5 kW. Höjden är 2,3 meter och maskinen är mellan 134 till 165 centimeter bred beroende på däckval. Maskinen har också en redesignad hytt med ett EU-klassat säkerhetstak som enligt tillverkaren ska ge förbättrad funktionalitet och bättre sikt förutom en säkrare arbetsmiljö.

FOTO: SANDVIK

Sandviks nya ellastare redo för gruvdrift

Sandvik uppgraderade ellastare LH625iE ska snart börja rulla i Kirunagruvan. Den har en skopa på 9,5 kubikmeter och kan lasta 25 ton. Maskinen är 14 meter lång och 3 meter hög. Förarstolen kan rotera i 180 grader för att alltid vara i färdriktningen. Maskinen som är skräddarsydd för LKAB:s behov blir den 600:de eldrivna lastaren från Sandvik.

FOTO: CAT

Två nya motorer från Cat

Steg V-motorerna C2.8 på 74 hästkrafter och C3.6 på 134 hästkrafter lanseras nu på den svenska marknaden. Storleksklassen är vanlig i till exempel skogsmaskiner och olika redskapsbärare. Användare av CAT C3.6-motorer ska få lägre drifts- och ägarkostnader tack vare en total minskad förbrukning av bränsle, inklusive en minskning av Adblue-förbrukningen (DEF) med 6-10 procent, jämfört med föregångarne enligt tillverkaren. – Trots att motorerna blivit mer kompakta har de samtidigt ökat prestandan jämfört med tidigare, berättar Anders Larsson, affärsområdeschef för motorer inom industri, marin och järnväg vid Zeppelin Power Systems som är en del av Zeppelin Sverige AB i ett pressmeddelande.

FOTO: MOSTPHOTO

Nu är det 60 ton som gäller i Norge

Från och med i onsdags är det tillåtet att köra ekipage på upp till 24 meter och 60 ton i Norge. Tidigare var gränsen 19,5 meter och 50 ton utom för timmerbilar och modulekipage.

MER ENTREPRENADNYHETER:

Volvos storgrävare nu också i Sverige

Tronskifte på skotartoppen

Världens största lastare på väg till Aitik

Allt fler nya lastbilar på vägarna