facebooktwittermail d

Ica och LRF gröna samarbete

Ica och LRF förlänger sitt samarbete och riktar in sig på frukt och grönt.

Anders Svensson, vd ICA Sverige.
Anders Svensson, vd ICA Sverige. FOTO: ANN LINDÉN

För att öka försäljningen av svenska råvaror förlänger ICA och LRF sitt samarbete till 2018. Fokus riktas nu mot frukt och grönt, samtidigt som satsningarna inom kött och mejeri fortsätter.

Bland annat kommer det startas projekt för att förlänga den svenska äppelsäsongen och öka volymen svenskodlade rotfrukter.

- LRF vill att fler konsumenter väljer mat från Sveriges bönder och våra företag. På så sätt bidrar de till ökad lönsamhet för bondens verksamhet på gårdsnivå, en levande landsbygd och en livskraftig livsmedelsproduktion. Genom samarbetet har vi ökat både andelen svenska varor i butiken och efterfrågan på dem. Att bredda det till fler produktområden är naturligt och ger möjlighet till ökad produktion, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

- Sedan samarbetet med LRF inleddes har vi lyckats att kraftigt öka försäljningen av svenskproducerade varor, främst inom kött, chark och mejeri, och vi vet att satsningarna har inneburit bättre pris till framförallt köttbönderna. Framöver kommer samarbetet att breddas till att även omfatta frukt och grönt. Men det finns många utmaningar, och för att lyckas måste vi göra det tillsammans, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Samarbetet mellan ICA och LRF inleddes 2014 med syfte att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

Läs mer: Ica vill ha mer lokal mat

Läs mer: Icas mjölkrona gav bönderna 113 miljoner