facebooktwittermail

Haveri på Guldfågelns slakteri

Under tisdagen drabbades slakteriet Guldfågeln AB i Mörbylånga av ett tekniskt haveri som påverkade 8 000 fåglar.

Arkivbild.
Arkivbild. FOTO: LARS PEHRSON / SVD / TT

Guldfågeln uppgav under tisdagen till Jordbruksverket att ett tekniskt problem på kylbanan fått slakten att stanna. Felet bidrog till att cirka 8 000 fjäderfä passerade 12-timmarsgränsen för utfodring.

Slakteriet fick dispens från Jordbruksverket gällande utfodring med förutsättning att djuren kontrollerades var 30 minut. Djuren ska, enligt officiell veterinär på plats, ha mått bra.

”Om risk finns att tidsgränsen 12 timmar för väntade djur på slakteriet kan passera skickas en ansökan till Jordbruksverket om förlängd tid. I går var det 8 000 djur som fick vänta cirka 40 min. Inga risker fanns för bristande djurskydd eftersom löpande kontroll genomfördes av djuromsorgsansvarig och officiell veterinär”, skriver Ingela Wilhelmsson, kvalitets- och hållbarhetschef på Guldfågeln, i ett mejl till ATL.

Gör uppföljande kontroll

I juli 2020 uppstod en liknande händelse då det var stopp på kylbanan men på grund av ett annat tekniskt fel.

”Vid detta tillfälle sökte vi dispens om förlängd väntetid innan slakt för cirka 30 000 – 40 000 djur. Även vid detta tillfälle övervakades djuren kontinuerligt och de mådde bra under väntetiden”, skriver Ingela Wilhelmsson.

Hon skriver även att det alltid görs en uppföljande kontroll för att säkerställa att samma tekniska problem inte upprepas igen.

”Det är olyckligt när något sådant här händer och för att motverka driftstörningar utförs med ett visst intervall förebyggande underhåll av maskiner och utrustning. Efter ett oförutsett driftstopp som i dessa fall görs alltid en uppföljande kontroll av utrustning för säkerställande att samma tekniska problem kan minimeras eller förhindras”.

LÄS MER: Kycklingar skållades – utredning läggs ner

LÄS ÄVEN: Efter kritiken – så ska kycklingbranschen rädda marknaden