Massey Ferguson drog en hel del publik till sin monter på Agritechnica där företaget visade upp sin vision av morgondagens traktor. På ytan såg traktorn inte så mycket ut för världen i sin vita skrud.
Här är nya 8S
Under storslagna rubriker som skulle ge sken av att Massey Ferguson skulle sätta en helt ny traktorera på jorden, visade företaget i dag upp sitt nya rymdepos. Från månen skickade företaget i väg sitt Next-koncept i katapultstol och när den landade på jorden var den bländande - röd. Här är nya 8S med effekter i intervallet 205 till 265 hästkrafter.
Men bakom de täckta rutorna och plåtarna hade Massey Fergusons designteam gått loss. I företagets framtidsvision finns inte någon ratt. I stället styrs traktorn med joystick samtidigt som olika typer av information projiceras på futuristiska displayer. Däcken, som levereras av Trelleborg, ska kunna materialåtervinnas, och inbyggt i traktorkonstruktionen ska det också finnas sensorer som ska bana väg för nästa steg av självstyrning och grödövervakning. Frågan var om någon förare ens skulle behövas?
I dag fick vi veta mer om konceptet. Visionen som tidigare har gått under namnet Next har nu begåvats med modellbeteckningen 8S, som blir först ut i företagets serie av nya traktorer.
Serien bygger på fyra modeller; MF 8S.205, MF 8S.225, MF 8S.245 och MF 8S.265 där de tre sista siffrorna anger maxeffekten i hästkrafter. Motorn är 6-cylindring och ligger på 7,4 liter.
Till detta kommer tre olika transmissionsalternativ varav försäljningen och produktionen med inbyggd Dyna 7 och Dyna E-Power påbörjas redan nu. Nästa år kommer även tranmissionsalternativet Dyna-VT.
Tillsammans ska dessa tre transmissionsalternativ fylla de flesta lantbrukarens behov, enligt Massey Ferguson.
- När Dyna 6 blir Dyna 7 tillkommer ytterligare ett kopplingsfritt steg med sju snabbväxlar. De som har testat den upplever den som väldigt mjuk och fin. E-Power är i stället en dubbelkopplingslåda och helt steglös transmission med 28 växlar, säger Lars Anders Molin på MF-import.
Ratten inte bortplockad
Utvändigt har designteamet arbetat för att motorhuvens skarpa framtoning ska ge ett aggressivt intryck. Invändigt är flera av de utlovade futuristiska displayerna inmonterade, men ratten är som väntat fortfarande kvar.
Hytten på 3,4 kubikmeter beskrivs i det här fallet som extra rymlig, och tack vare att hytten mer eller mindre är frikopplad från framänden så minskas både vibrationerna och det störande bullret från motorrummet.
- Många har längtat efter en ny hytt på den här storleken av traktor. Den är större och rymligare, och har gått ner från sex stolpar till fyra. Man har också lagt mycket vikt vid att sprida ut värmen från motorn så att den inte träffar hytten, och så har man monterat in en ny klimatanläggning, säger Lars Anders Molin.
Hyttljudet ligger i det här fallet på låga 68 decibel, vilket får sägas vara ett gott betyg. Men i tidningen Lantmannens traktoröversikt ligger flera av konkurrenternas modeller redan på exakt samma nivå.
Av bönder för bönder
Vad gäller trendspaningar bjuds vi inte på några batterielektriska drivlinor som i Steyrs och FPT:s framtidskoncept. Men däremot ska den konventionella drivlinan dra tio procent mindre bränsle, bland annat genom att man sänker varvtalet, enligt Lars Anders Molin.
Några nya sensorer presenterades heller inte, men däremot lade företaget stor vikt vid olika typer av uppkopplingar. Nya 8S kommer att levereras med gratis maskinövervakning i form av MF Connect i tre år, och med stöd för Agrirouter som ska ge användaren möjlighet att överföra data till och från fältet via molnet.
Med konceptet av bönder för bönder, som påbörjades 2014, säger sig Massey Ferguson ha skiftat fokus från produkten till användaren. Från sina användarintervjuer har företaget framför allt tagit med sig behovet av mer användarkomfort och bränsleeffektivitet. Därför har företaget också lagt stort fokus på hyttkomforten och användarupplevelsen som kommer med fältarbetet. Därutöver har användarna också frågat efter mer dragkraft och pålitlighet, varav det sistnämnda kommer att åstadkommas via uppkopplingsprogrammet. Möjligheten att få ner kraften i jorden åstadkoms i det här fallet bland annat genom däcksamarbetet med Trelleborg.
Företaget berättar stolt hur 170 ingenjörer har lagt ner omkring en miljon utvecklingstimmar på det nya traktorprogrammet och att fler nyheter är att vänta inom Next-konceptet inom kort.
När kommer modellerna till Sverige?
- Vi blev erbjudna traktorer i början av september men tyckte att de var felutrustade för svenska förhållanden. Men vi hoppas fortfarande att vi ska få hit traktorerna under september, oktober eller november, säger Lars Anders Molin.