facebooktwittermail d

Gult är det nya rosa

Efter rosa och blått - nu kommer gul balplast till stöd för forskningen mot barncancer lagom till vallskörden 2018.

Efter rosa och blått kommer gult.
Efter rosa och blått kommer gult. FOTO: TRIOPLAST

Nu får svenska lantbrukare och andra chansen att ge ytterligare stöd till forskningen mot cancer. För fjärde året stöttar Sveriges Lantbrukare, Lantmännen och Trioplast lanserar gul sträckfilm forskningen. Nu mot cancer hos barn.

– Vi har ju märkt ett mycket stort intresse och engagemang för det här initiativet både från våra kunder och från våra medarbetare. Jag tror att väldigt många blir glada för möjligheten att kunna visa sitt stöd för cancerforskningen med hjälp av de färgglada balarna, säger Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen, i ett pressmeddelande.

Vi är vana att se både rosa och blå balar ute på fälten efter vallskörden. Till skörden 2018 kan man lägga till gult. Den gula plasten har redan introducerats i Nya Zeeland.

Nu blir det Nordens tur under parollen "Bönder och barn tillsammans mot cancer."

2017 års blå och rosa sträckfilm gav mer än 225 000 kronor till forskningen och företagen satsar på att överträffa det bidraget 2018. Den färgade plasten fungerar och återvinns på samma sätt som den vanliga plasten.

– Min förhoppning är att få se dessa balar exponerade i olika formationer både på fält och i sociala medier under hashtaggen #balarmotcancer. Ju mer exponering desto mer uppmärksamhet för alla typer av insamlingar för cancerforskningen, säger Torbjörn Wahlström.

LÄS OCKSÅ: Blått är det nya rosa

PREMIUM: Folke, 86 - en klippa i vallskörden