Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 augusti 2017

    Efter rosa och blått kommer gult

    Nu lanseras gul balplast som stöd för barncancerforskningen.

     Den gula balplasten lanseras först i Australien och Nya Zeeland i höst.
    Den gula balplasten lanseras först i Australien och Nya Zeeland i höst. FOTO: Trioplast Industrier AB

    Det är Trioplast i Smålandsstenar som först togs fram den rosa balplasten efter önskemål från kund i Nya Zeeland 2014. Pengar från försäljningen gick till stöd för forskning om bröstcancer. Den rosa plasten lanserades sedan i Sverige 2015 och förra året kom blå plast till stöd för forskning kring prostatacancer.

    Idén med den färgade plasten och att bidra med delar av intäkten till cancerforskning världen över har fått stor uppmärksamhet även internationellt. Pengarna som samlas in kommer både från tillverkaren, distributörerna och slutkunden.

    ”Totalt har kampanjerna för det rosa och blå inbringat 4,5 miljoner svenska kronor till stöd för bröst- och prostatacancerforskningen” skriver Trioplast i ett pressmeddelande.

    Nu är det dags för ännu en färg. Den här gången blir det gult och som stöd för barncancerforskningen.

    ”Den gula plasten lanseras i Australien och Nya Zeeland under hösten 2017 och bidraget till cancerforskningen görs på samma sätt som för rosa och blått.”

    Den gula kampanjen ska sedan lanseras i flera europeiska länder inför säsongen 2018.

    LÄS OCKSÅ: Blått är det nya rosaLÄS OCKSÅ: 300 000 färgglada balar är måletLÄS MER: Tungt forskningsstöd med rosa band

    Relaterade artiklar

    Till toppen