Branden gör sig påmind varje dag. Stallet är nedbrunnet och halva ladugården förstörd. Hälften av fodret gick upp i rök och familjens fem travhästar har flyttats till ett inackorderingsstall. Hela tillvaron har vänds upp och ner.
Försäkringsbolaget: ”Agera som om ni är oförsäkrade”
Familjen Fyhr i Smålandsstenar fick se stallet och ladugården förstöras i en brand för över en månad sedan. Men försäkringsbolaget har inte hjälpt dem med en krona.
– Med tanke på hur försäkringsbolaget har betett sig känner vi oss helt maktlösa, säger stallägaren Linda Fyhr.
”Agera som om ni är oförsäkrade”
Efter branden har inte försäkringsbolaget Dina Försäkringar, som de bytte till i somras, ställt upp. Handläggaren har varit tydlig: bolaget betalar inte ut en krona innan brandutredningen är färdig.
LÄS OCKSÅ: Nedbrunnet gårdshus ersätts inte
Nu har det gått en månad och de extra utgifterna som familjen måste ta blir fler och fler.
– Vi har blivit oerhört dåligt bemötta och får inga svar från försäkringsbolaget. Just nu är det bara en livsfara för barnen och hundarna när det ser ut så här på gården, säger Linda Fyhr.
ATL har tagit del av hennes mejlväxling med försäkringsbolagets handläggare. I ett mejl skriver denne bland annat:
”Ni har en skyldighet/ansvar att förhindra skada så långt det är möjligt. Enligt villkoret. Ni måste agera som om ni inte hade en försäkring.”
– Man känner sig misstänkliggjord och nästan anklagad av försäkringsbolaget. Jag har varit i kontakt med polisen. De säger att de inte hittat något konstigt från branden, men det är inga prioriterade utredningar. Har vi otur kan det ta ett halvår eller upp till ett år innan utredningen är klar, säger Linda Fyhr.
Försäkringsbolaget: ”Det ska inte gå till såhär”
ATL har sökt handläggaren som inte vill kommentera ärendet. I stället svarar Joakim Pantzar, vd på Dina Försäkringar i region sydost. Han menar att det handlar om ett enskilt missförstånd.
– Det är inte alls vår ambition att lämna kunder åt sitt öde. Vi har en verklig strävan att vi ska agera. Här har det skett ett missförstånd alldeles klart. Vi har nu sett till att vi tar upp kontakten med kunden omedelbart för att reda ut situationen.
Hur kan ni uppmana era kunder att agera som om man är oförsäkrad?
– Jag är den första att beklaga detta. Det ska inte gå till på det här sättet. Jag kan inte uttala mig om ett pågående ärende. Men rent generellt är vi aktiva i skaderegleringsprocesser med våra kunder.
LÄS OCKSÅ: Allt fler väljer vegetariska livsmedel
LÄS MER: Red berusad - döms för mened
LÄS MER: Så minskar du utsläppen från hagarna