facebooktwittermail d

Findus nedläggning har blivit teaterpjäs

Nedläggningen av Findus fabrik i Bjuv har blivit teaterpjäs. I monologen Findus (laterna magica) skildrar skådespelaren Amina Szecsödy Alsafandi nedläggningsbeslutet och knyter an till historien med bilder från fabriksgolvet.

Amina Szecsödy Alsafandi träffades av Findusfabrikens öde och har nu valt att skildra nedläggningen i en teaterpjäs. Hon studerar till vardags på Teaterhögskolan i Malmö.
Amina Szecsödy Alsafandi träffades av Findusfabrikens öde och har nu valt att skildra nedläggningen i en teaterpjäs. Hon studerar till vardags på Teaterhögskolan i Malmö. FOTO: JOHAN PERSSON

Symboliken kunde inte ha varit större. I början av pjäsen öppnar Amina Szecsödy Alsafandi en påse frysta grönsaker av sorten Ebba, ni vet den där ärtsorten som enligt reklamen är uppkallad efter någons fru.

Sedan Nomad Foods kom med sitt nedläggningsbesked i våras har hon inte kunnat släppa tanken på de 650 anställda.

– Jag träffades av nyheten som alla andra. Just nu pluggar jag i Malmö som ligger ganska nära Bjuv. Det som träffade mig var att det handlade om en stor grupp människor, men också för att det är ett varumärke som ligger på näthinnan, säger Amina Szecsödy Alsafandi till ATL.

Viktigt med diskussion

Med pjäsen vill hon belysa Sveriges glesbygdspolitik, men också det ekonomiska läget i världen, säger hon.

– Jag vill belysa orten Bjuv och vad Findus betyder för Bjuv. På något sätt pendlar jag mellan dåtid och nutid, men jag vet inte om jag vill använda ordet problematisera, för i ett scenarrangemang är det viktigt att man lyfter och diskuterar de här frågorna tillsammans.

Med pjäsen vill hon snarare lämna tolkningsutrymmet fritt åt betraktarna. Just diskussionen är viktig, fortsätter hon.

– Vi avslutade den andra föreställningen med ett långt samtal där många anställda fanns på plats och där publiken fick ställa frågor till mig och till tidigare anställda. Det blev ett väldigt fint samtal.

Vill träffa bönder

Teaterpjäsen är även en dialog med historien. Amina Szecsödy Alsafandi är visserligen ensam på scenen. Men i bakgrunden snurrar en diabildsprojektor som visar bilder från fabriksgolvet och människorna som har jobbat där.

Hittills har hon spelat två föreställningar och har planer på ytterligare en. Men hon tänker också jobba för att ta föreställningen ut i landet. I det fortsatta arbetet skulle hon gärna bygga ut pjäsen med böndernas perspektiv.

– Något som vi också har pratat om är de 600 bönder som också blir påverkade. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som odlar i området, för att få höra hur den personen har blivit bemött och vad som kommer att hända nu.