Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 17 december 2020

    Förslag: Tunga ellastbilar får köras på B-kort

    Eldrivna lastbilar på upp till 4,25 ton kan bli tillåtna att köra på vanligt B-kort och många säkerhetsbrister hos transportföretag. Det är två av veckans entreprenadnyheter i korthet.

     Nu får Fords pickup tankas med HVO.
    Nu får Fords pickup tankas med HVO. FOTO: Hans Dahlgren

    Nu får Fords pickup tankas med HVO

    Samtliga nya transportbilar från Ford kan nu tankas med HVO. I fjol blev det godkänt för ägare till Ford Transit och Custom. Och nu har även pickupen Ford Ranger tagits upp på den listan.

    Från januari till november 2020 har 732 stycken Ford Ranger inregistrerats i Sverige. Det är därmed den näst vanligaste pickupen efter Volkswagen Amarok som samma period hade 1 112 registreringar, enligt Vi Bilägare.

    ”Vi tror att nyckeln till Fords framgångar är att hela tiden lyssna på våra kunders behov och utveckla våra produkter och tjänster därefter. 2021 kommer vi att lansera fler modeller med minskad miljöpåverkan”, säger Christian Lysholm, chef för Fords svenska transportbilsverksamhet, i ett pressmeddelande.

    En helt elektrisk Transit, E-Transit, får svensk premiär våren 2022. I våras kom Ford Transit/Tourneo Custom PHEV, transportbilsmarknadens första laddhybrid.

    Säkerhetsbrister hos många transportföretag

     Säkerhetsbrister hos många transportföretag.
    Säkerhetsbrister hos många transportföretag. FOTO: Polisen

    Sju av tio kontrollerade transportföretag hade säkerhetsbrister i sina fordon. Det visar en ny inspektion som polisen och Arbetsmiljöverket gjort de senaste veckorna. Det handlar bland annat om farliga lyftanordningar, olaglig arbetskraft och felaktigt lastade fordon.

    Arbetsmiljöverket utreder nu ett 40-tal misstänkta brott mot utstationeringslagen. Polismyndigheten upptäckte nio utländska förare som saknade tillstånd att arbeta i Sverige, sju omhändertogs.

    ”Vi ser alltför många illegala chaufförer ute på vägarna, som inte har tillstånd att köra transporter i Sverige. Många kör alldeles för länge utan vilopauser, så att de blir trötta, och det är potentiellt livsfarligt”, säger poliskommissarie Johan Winberg i ett pressmeddelande.

    Förslag: Högre totalvikt för el-lastbilar på B-kort

     Förslag: Högre totalvikt för el-lastbilar på B-kort.
    Förslag: Högre totalvikt för el-lastbilar på B-kort. FOTO: Mostphotos

    Transportstyrelsen ska utreda om det kan bli möjligt att lastfordon med en totalvikt på upptill 4,25 ton som går på el eller andra alternativa energikällor ska få köras på B-kort. I dag gäller B-kort för fordon med en totalvikt på upptill 3 500 kilo. Syftet är att förenkla företags övergång till en elektrifierad fordonsflotta.

    ”Det är mycket bra att regeringen nu agerar i den här frågan. Den nuvarande maxvikten för B-körkort hindrar omställningen till förnybart. En ändring av körkortsreglerna kommer innebära att fler åkerier kan välja lätta lastbilar som drivs med exempelvis biogas eller vätgas”, säger Maria Malmkvist, vd för branschorganisationen Energigas Sverige, i ett pressmeddelande.

    Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet så snart som möjligt, dock senast den 15 november 2021.

    Klart med avtal mellan ME och Byggnads

     Klart med avtal mellan ME och Byggnads.
    Klart med avtal mellan ME och Byggnads. FOTO: Mostphotos

    Nu har Maskinentreprenörerna (ME) och Byggnadsarbetarförbundet kommit överens om ett nytt avtal. Det gäller till sista april 2023 och ska ge lönehöjningar med som högst 935 kronor i månaden från första januari 2021 och med 709 kronor första maj 2022 under förutsättning att ökningarna går över märket på 5,4 procent.

    – ME:s medlemsföretag kommer nu för första gången inom Entreprenadmaskinavtalet (EMA) få möjlighet att stärka relationen med sina medarbetare genom viss individuell lönesättning där det är motiverat. Det har varit ett mål vi arbetat mot länge, säger Claes Arenander, förhandlingschef på ME, till Dagens Infrastruktur.

    Avtalet omfattar cirka 4 000 av Byggnads medlemmar.

    Ny serie lastare från Doosan

     Ny serie lastare från Doosan.
    Ny serie lastare från Doosan. FOTO: Doosan

    Nya Doosan DL-7-serien ska ha 7 procent högre kapacitet jämfört med sin föregångare. De ska också ha upp till 5 procent högre bränsleeffektivitet samtidigt som uteffekten och vridmomentet förbättrats. Den nya EMCV joysticken (Electric Main Control Valve) är helt integrerad i armstödet ska ge föraren en smidigare och exakt kontrollerbarhet av lyftarmen och redskapen enligt tillverkaren. Den nya hytten har mer glasytor och fler LED-strålkastare för att underlätta arbetet och öka säkerheten. I första steget kommer sju nya lastare, DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 och DL580-7. Fyra till kommer under 2021, DL200-7, DL220-7, DL250-7 och DL420CVT-7.

    Mer entreprenadläsning:Regeringen ger förare YKB-andrum under pandeminEco Log och SP Maskiner går sammanVill du ha mer maskinnyheter i ditt flöde?Gilla ATL-Entreprenad på Facebook

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen