Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 27 oktober 2017

    Full gas mot rena lastbilar

    Fordonsindustrin varvar nu upp för nästa steg i utvecklingen, en ellastbil som ska klara de vanligaste landsvägstransporterna.

    Det pågår sex, sju seriösa försök i Europa och USA att konstruera en distributions/landsvägslastbil som går enbart på el. Mest hajpad är Teslas Semi som skulle ha presenterats den 26 oktober, vars lansering nu skjutits upp till den 19 november.

    Fakta om Tesla Semi är mycket fragmentariska men den ska enligt skvallret kunna ta en last på runt 36 ton och ha en räckvidd på 320 till 480 kilometer. Vilket på pappret låter imponerande.

    Andra är mer skeptiska och föreställer sig en semitrailer av mer modesta mått.

    LÄS MER: Därför ratar Volvo eltekniken

    Daimlers ellastbil redan i drift

    Det finns andra rena ellastbilar som redan nått marknaden, exempelvis Daimlers Fuso eCanter, som har ett 70 kWh-batteri som räcker till cirka 100 kilometer. Lastkapaciteten är 4,6 ton.

     Det finns en hel del fantasifulla skisser på hur en Tesla Semi skulle kunna se ut. Denna bild är dock den enda autentiska, smygtagen under en transport vid testanläggningen. Det är en relativt liten dragbil som syns på maskintrailern.
    Det finns en hel del fantasifulla skisser på hur en Tesla Semi skulle kunna se ut. Denna bild är dock den enda autentiska, smygtagen under en transport vid testanläggningen. Det är en relativt liten dragbil som syns på maskintrailern. FOTO: Tesla

    Navistar utvecklar med Volkswagen en lastbil som ska släppas 2019 med en kapacitet på 18 ton och en räckvidd på runt 180 kilometer.

    Mercedes bygger vidare på drivlinan till en buss som ska ha räckvidden 200 kilometer och en lastkapacitet på 26 ton. När den kommer är inte klarlagt.

    Tal om eldriven pickup

    Därefter kommer Tesla Semi som alltså börjar närma sig lastvikter för svenska förhållanden. Det har också tisslats om att Tesla arbetar på en pickup, vilket vore logiskt. Riktigt hur den skulle se ut är oklart.

    Elon Musk, som startade Tesla Motors, har i en tweet antytt att pickupen kan vara en mini Tesla Semi. Alltså en mini semitrailer.

    LÄS MER: Därför tvekar biljättarna om elpickuper

    Det har varit rätt tyst kring pickupen den senaste tiden. Förmodligen har ingenjörerna på fabriken i Fremont, Kalifornien, fullt upp med person- och lastbilarna.

    Konsultfirman McKinsey uppskattar att ellastbilarnas genombrott fortfarande ligger tio år framåt, förutsatt att batterikostnad och energidensitet utvecklas i en takt som de senaste åren.

    Volvo fokuserar på tyngre transporter och har redan nu en bil som går på en 13 liters gasmotor. Alltså utan el i drivlinan.

    Den kanske mest intressanta tillverkaren för nordiska tunga lastbilar är dock Nikola Motor Companys vätgasbil.

    LÄS OCKSÅ: Eltraktorn – ett räkneexempelLÄS OCKSÅ: Eldriven kompaktlastare bra för plånbokenLÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskattenLÄS OCKSÅ: Så vill utmanaren fixa total dominans över vätgaslastbilarna

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen