Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 25 juni 2017

    Efterfrågan på biodiesel kan skapa flaskhalsar

    En utmaning som innebär att lantbrukaren frivilligt lovar att köra med minst hälften fossilfritt bränsle i traktorn år 2020 stöds nu av fyra LRF-regioner. En har nobbat.

     Här skriver LRF Örebros regionordförande Per Willén på utmaningen 50 procent fossilfritt i traktorn år 2020 tillsammans med Svante Axelsson.
    Här skriver LRF Örebros regionordförande Per Willén på utmaningen 50 procent fossilfritt i traktorn år 2020 tillsammans med Svante Axelsson. FOTO: EvaMarie Törnström

    ATL har ringt upp den nationella samordnaren för Fossilfritt Sverige, Svante Axelsson, för att få en inblick i processen med att motivera fler lantbrukare att använda fossilfritt bränsle.

    Hur har det gått hittills med att få lantbrukare att anta utmaningen?

    – Det här är ett väldigt bra initiativ från lantbrukarna och jag är jätteglad att Borring och LRF Östergötland har satt den här bollen i rullning. Fossilfritt Sverige är ju till för att öka tempot i klimatarbetet och vara en katalysator, så här är ju samarbetet för att lyfta fram det goda initiativet.

    VIDEO. Han kör grålle med HVO

    Tjänar på omställning

    Svante Axelsson menar att lantbrukarna tjänar på att ställa om till fossilfritt.

    – Lantbrukare är vinnare i det fossilfria samhället. På kort sikt blir det ökad rapsodling för att få fram mer HVO, biodieseln som kan tryckas in i princip alla dieselmotorer idag.

    Den nationella samordnaren säger att han har en viss förståelse för att det kan uppstå förvirring kring biodiesel eftersom det finns olika varianter. Men vill lyfta fram HVO.

    – HVO är den syntetiska varianten av diesel som i praktiken är exakt samma kemiska uppbyggnad. Man kan inte skilja de åt i ett snabbt laboratorium.

    En flaskhals

    Det ingår i livsmedelsstrategin att producera inhemska råvaror så det är en vinn-vinn situation för lantbruket, menar Svante Axelsson. På sikt kan det bli brist på HVO.

    – Vi kommer nog att ha en flaskhals på sikt. Nu är det så många som är ute efter HVO. Vi har lite växtvärk i systemet eftersom vi också säger nej till palmoljan och den här restprodukten som heter PFAD. Det är inget smart bränsle ur klimatsynpunkt och sabbar ju också incitamenten för att producera egna biodrivmedel i Sverige.

     LRF Södermanlands ordförande Margareta Malmquist skriver på utmaningen 50 procent fossilfritt i traktorn år 2020 på ryggen av Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige.
    LRF Södermanlands ordförande Margareta Malmquist skriver på utmaningen 50 procent fossilfritt i traktorn år 2020 på ryggen av Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige. FOTO: EvaMarie Törnström

    Svante Axelsson menar också att det kommer behövas en mängd bioraffinaderier i Sverige om man med lag tvingar in biobränslen i all bensin och diesel. Detta i och med kommande reformer från regeringen, för att få transportsektorn att gå över till mer fossilfritt.

    Införa belöningssystem?

    Tankar på att belöna de som köper mer fossilfritt finns.

    – Man skulle kunna lägga in ett morotssystem i skatteåterbäringen, man skulle kunna höja lite för jordbruket om man lovar att gå upp till 50 procent.

    Efter samtal med LRF kan Svante Axelsson tänka sig att föra vidare sådana tankar till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

    LÄS OCKSÅ Mer pengar att tjäna på energigrödor

    LÄS OCKSÅ Kraftig ökning av biodrivmedel

    200 aktörer är med

    Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och hittills har över 200 aktörer gått med. Förutom en möjlighet att påverka samhällsomställningen erbjuder initiativet en möjlighet för dessa aktörer att visa upp sina insatser under ett gemensamt paraply.

    Svante Axelsson är nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Han fungerar som aktörernas länk till regeringen för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för snabbare utsläppsminskningar.

    Källa: Fossilfritt Sverige

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen