Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 16 december 2019

    Åkeri fuskade med vilotiderna - förare sov fem timmar på tre dygn

    Ett åkeri i västra Sverige har ålagts en sanktion på 659 500 kronor efter att en förare åkt fast i en kontroll. Föraren hade bara vilat fem timmar på tre dygn och kört drygt 120-130 mil per dag.

     Föraren kunde knappt hålla sig vaken under förhör med polisen. Arkivbild.
    Föraren kunde knappt hålla sig vaken under förhör med polisen. Arkivbild. FOTO: Shutterstock

    Det var i tisdags, den tionde december, som polisen kontrollerade en lastbil och dess förare från ett åkeri i Västsverige. I ett inlägg på sin egen Facebooksida berättar trafikpolisen i regionen hur de redan i somras hade fått tips om åkeriet från allmänheten.

    Kontrollen av lastbilschauffören visade att åkeriet och föraren fuskat enormt med kör- och vilotiderna. Färdskrivaren i lastbilen visade att föraren kört cirka 120 till 130 mil per dag, men bara sovit cirka fem timmar på tre dygn.

    – Han satt och nickade till under förhöret med mina kollegor, säger Håkan Klingborg, gruppchef för trafikpolisen i väst, till SVT Nyheter Väst.

    Sanktion på över en halv miljon

    Polisen upptäckte även vid kontrollen att föraren använt två olika förarkort för att lura färdskrivaren. Föraren fick en bot på 10 000 kronor, vilket är maxbeloppet för en ordningsbot, och båda förarkorten beslagtogs.

    Åkeriet åläggs även en sanktion på 659 500 kronor som har skickats till Transportstyrelsen. Summan är bland de högsta som trafikpolisen i Väst har sett.

    – Jag kan inte erinra mig att vi någonsin har skrivit en sådan stor sanktion, säger Håkan Klingborg till SVT.

    Nya regler på gång

    ATL har tidigare skrivit om åkerier som fuskat med kör- och vilotiderna. Inom EU har man under en längre period jobbat för nya regler gällande dels hårdare kontroller av kör- och vilotider, dels en anpassning så att reglerna ska se likadana ut i hela EU. Alla medlemsländer har dock inte varit överens, framför allt har flera medlemsländer från östra Europa varit emot förslagen.

    Men under slutet av förra veckan lades tre nya lagförslag om EU-gemensamma regler för lastbilstrafiken i Europa fram. Bland annat vill flera medlemsländer att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid cabotage och kombinerade transporter (lastbil kombinerat med tåg eller båt). Vidare måste föraren återvända till hemlandet minst var tredje vecka och lastbilen minst var åttonde vecka.

    Relaterade artiklar

    Till toppen