Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 12 december 2019

    Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

    Efter långdragna förhandlingar är nu EU:s medlemsländer, EU-parlamentet och kommissionen slutgiltigt överens om nya regler för lastbilstrafiken.

     Nya regler för lastbilstrafiken i EU har förhandlats fram efter flera års diskussioner. Arkivbild.
    Nya regler för lastbilstrafiken i EU har förhandlats fram efter flera års diskussioner. Arkivbild. FOTO: Terje Bendiksby

    Förhandlare från Europaparlamentet och EU-ländernas regeringar enades på torsdagsmorgonen efter en lång nattmangling om nya regler för lastbilstransporter inom EU. Johan Danielsson (S), svensk EU-parlamentariker som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, är mycket nöjd med resultatet.

    – Äntligen får vi nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger han till TT.

    Överenskommelsen ligger i linje med det som Socialdemokraterna drivit, enligt Danielsson.

    – Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige, säger han, och tillägger:

    – På det stora hela är det en jätteseger för oss.

     Johan Danielsson (S), EU-parlamentsledamot. Arkivbild.
    Johan Danielsson (S), EU-parlamentsledamot. Arkivbild. FOTO: Naina Helén Jåma/TT

    Tre lagförslag

    Det så kallade vägpaketet består av tre lagförslag: kör- och vilotider för utländska företag, regler för cabotage (utländsk lastbil utför inrikestransporter) och utstationeringsregler i vägtransportsektorn.

    Uppgörelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid cabotage och kombinerade transporter (lastbil kombinerat med tåg eller båt). Vidare måste föraren återvända till hemlandet minst var tredje vecka och lastbilen minst var åttonde vecka.

    Alla lastbilar måste ha färdskrivare så att efterlevnaden kan kontrolleras. Uppgörelsen gäller även lätta lastbilar.

    – Det känns oerhört skönt att få gemensamma regler, säger Rickard Gegö, vd på Åkeriföretagen.

    Han berättar att de länge drivit på för att få likadana regler för lastbilstrafiken i EU, så att kontrollerna underlättas och att konkurrensen blir rättvis.

    – Förhoppningsvis blir det nu lättare att göra rätt, säger Rickard Gegö.

    Försiktigt positiv

    Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet, är försiktigt positiv.

    – Det som blivit känt är bra, men vi analyserar förslaget mer i detalj nu, säger han.

    Kontroller, och hur det ska säkerställas att reglerna om svenska löner på svenska vägar följs, är alltid problematiska, förklarar han.

    – Men det här är ett steg i rätt riktning, säger Tommy Wreeth.

    Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna inom 18 månader.

    De nya reglerna har stötts och blötts under lång tid och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord har det suckats över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan har det i stället hörts uppmaningar om en fri marknad.

    Regler om utländsk trafik

    Det nya förslaget som förhandlats fram är resultatet av en långdragen process – förhandlingarna har pågått under tre år.

    Förslaget avser regler för då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider och dessutom de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, de så kallade cabotagereglerna. Nu ska samma regler gälla i hela EU.

    Förslaget är ännu inte definitivt, först ska medlemsländerna och sedan parlamentet godkänna dem.

    Källa: Europaparlamentet

    Relaterade artiklar

    Till toppen