Handeln med livsmedel på nätet fortsätter att öka stadigt. Förra året ökade försäljningen med 30 procent jämfört med 2015. I år väntas handeln växa med ytterligare 30 procent och omsätta hela 7,2 miljarder kronor enligt rapporten Digital mathandel om tagits fram av Svensk Digital Handel.
Digital mathandel växer så det knakar
Förra året handlade var fjärde svensk mat på nätet. Nya prognoser visar att den digitala livsmedelshandeln fortsätter att öka även i år, och den beräknas omsätta miljardbelopp.
Omsätter 7,2 miljarder
Just nu expanderar digital mathandel i Sverige rejält. Prognosen för 2017 är att totala försäljningen av e-handeln med mat kommer att stanna på cirka 7,2 miljarder kronor, vilket motsvarar 2,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.
– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ