facebooktwittermail d

"Den stora okunskapen stör mig mest"

"Den stora okunskapen stör mig mest". Märta Jansdotter, vd på Gröna Gårdar om Coops köttfilm.

Coops nya reklamkampanj "Kära köttbit - vi måste prata" får Märta Jansdotter, vd på Gröna Gårdar att reagera starkt. På sin blogg under titeln "Kära Coop" skriver hon att Coops film verkar vara helt baserad på den kontroversiella filmen Cowspiracy.

"Mycket av de varor ni säljer är en bidragande orsak till förlusten av och en ständigt krympande biologisk mångfald".

Hon skriver även att vi måste prata mer om matjorden, och om djuren.

"För det finns dåligt kött som vi inte ska äta och bra kött vi borde äta".

Kunskapsbrist

Och så avslutar hon sitt öppna brev med:

"PS. Coop, i fortsättningen skulle vi också uppskatta om ni inte parar ihop skövling av regnskog på andra sidan jorden med betande kor i Sverige."

- Det som stör mig allra mest är nog den stora kunskapsbristen, säger Märta Jansdotter till ATL.

- Jag kan inte sätta ord på det riktigt. Men filmen visar på stor okunskap om hur jordbruk och klimat hänger ihop.

"Måste försvara oss"

Märta Jansdotter medger att det finns djurfoder som är producerad på skövlad regnskog, men att sedan likt Coop lägga ut bilder på svenska kor medan man pratar om skövling ser hon som magstarkt.

- Vi jobbar enbart med gräsuppfödd ekologisk produktion Då måste vi för försvara oss och våra kor och få visa hur vi hanterar dem.

Märta Jansdotter menar att den här typen av populistiska kampanjer är skaliga för djur och natur, och i slutändan även för oss människor.

- Våra inhemska betande djur har en otroligt viktig funktion i att skapa biologisk mångfald, hålla landskapet öppet och producera kött och mjölk på marker som inte passar till något annat. Men det svåra är att den här debatten som Coop inleder är så förenklad till den grad att det inte längre går att bemöta med fakta.

Jävig likt en läkare

Märta Jansdotter vill att Coops marknadsavdelning och ledning ska besöka någon av deras gårdar och beteshagar så att de får kunskap om hur svensk köttproduktion fungerar och förstår att svenska köttproducenter gör något väldigt bra.

- Många anser kanske att jag är jävig för att jobbar med kött. Men det är som att säga till en läkare att han är jävig för att han säger till oss att sköta vår hälsa.

Coops nya reklamkampanj upprör