Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 7 oktober

    Arlas kvalitetsprogram är helt nödvändigt

    Vi som mejerikooperativ behöver gemensamma regler, lika för alla medlemmar i alla länder, för att skapa en gemensam standard, skriver Inger-Lise Sjöström, Arlabonde och styrelseledamot.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

     Arlas mål är att skapa en trygghet för såväl bonden som konsumenten.
    Arlas mål är att skapa en trygghet för såväl bonden som konsumenten. FOTO: TT

    Att det finns lönsamhetsproblem bland mjölkbönder är något vi förtroendevalda är väl medvetna om och vi för en tät dialog med våra kolleger runt om i landet. Dock är den nattsvarta bild som tecknas av Sveriges Mjölkbönder i ATL den 22 september inte rättvisande.

    Faktum är att betalningen från Arla till en genomsnittlig konventionell mjölkgård under det första halvåret stigit med lite drygt 4 procent. Tyvärr har vi haft en negativ prisutveckling för ekologiska gårdar med ungefär 4 procent.

    Ett mycket välkommet trendbrott är att mjölkinvägningen ökat det senaste halvåret. Den tyngsta orsaken till detta är att de gårdar som investerar och växer nu ökar mer än de som tappar eller slutar. Detta är riktigt bra signaler för framtiden.

    Från Arlas sida är uppgiften att skapa så stort värde för mjölken som möjligt. Ibland när jag läser debatten så låter det som att det bara är att höja priset mot kunder och konsumenter så skulle Arla kunna höja priset till ägarna.

    Tyvärr är betalningsviljan för bra mat rätt begränsad och konkurrensen är stenhård i mejerihyllan. Och när vi nu går mot en lågkonjunktur kommer konsumenterna förmodligen att titta på priset än mer. Så Arla jobbar mycket fokuserat med nya produkter och innovationer men även med att skapa ett konsumentförtroende. Allt för att kunna ta ut ett så högt värde för mjölken som möjligt.

    Jag förstår debatten kring regler och revisioner men även den har flera bottnar. Att sjösätta ett uppdaterat kvalitetsprogram kräver en inkörningsperiod och vi vill gärna ha en tät dialog med våra medlemmar om detta.

    Sveriges Mjölkbönder ifrågasätter om det behövs ett kvalitetsprogram. För att tala klarspråk så tror jag att det är helt nödvändigt att vi som mejerikooperativ har gemensamma regler, lika för alla medlemmar i alla länder, i form av ett kvalitetssystem för att skapa en gemensam standard.

    Vi behöver alla, både tjänstemän och ägare, lära oss de nya rutinerna och rapporteringssystemen. Men målet med det uppdaterade kvalitetsprogrammet är att skapa en trygghet för såväl bonden som för konsumenten.

    Att som Sveriges mjölkbönder föreslår säga upp tjänstemännen som jobbar med kvalitetssystemen skulle nog göra det väldigt svårt att sälja mjölken och därmed sänka värdet. Däremot pågår som ni säker vet Arlas gigantiska förändrings- och effektivitetsprogram Calcium som ska sänka kostnaderna med runt 400 miljoner euro under fyra år i hela kooperativet.

    Grundbulten i kooperativet Arla är att det finns plats för både små och stora gårdar. Alla Arlas mjölkbönder delar på det som alla tjänar, det vill säga på det resultat som genereras av allt det som Arla säljer till kunder över hela världen.

    Att hitta den bästa möjliga avsättningen för varje liter mjölk är en uppgift som Arla arbetar med hela tiden. Färsk mjölk, ost, mjölkpulver, vassle och så vidare – mixen av produkter och kunder avgör mjölkpriset.

    Inger-Lise Sjöström

    Arlabonde och styrelseledamot

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen