Gruvdriften i dagbrottet ska återupptas i sommar, enligt planerna. Kaunis Iron har börjat planera transporterna som ska utföras av 90-tons lastbilar på dispens mellan gruvan i Tornedalen och omlastningsstationen vid Pitkäjärvi.
De får kontrakten med Kaunis Iron
Den återuppväckta Pajala-gruvan, som drivs av Kaunis Iron, har börjat teckna avtal med driftsentreprenörer.
Förhandlingar med Trafikverket pågår, något som ATL tidigare har rapporterat.
Nya kontrakt har skrivits
Nu har även kontrakt skrivits med de som ska sköta lastning och transport av malm och gråberg vid själva gruvan. Det blir Snells Entreprenad i Pajala och LTH AB i Kiruna. LTH uttyds som Last & Terräng Häggroths Traktor, ett familjeföretag med 300 anställda som försörjer gruvindustrin med last- och transporttjänster.
Ska omsätta 160 miljoner
När verksamheten är i full gång kommer avtalet att omfatta 70 anställda och omsätta 160 miljoner kronor.
Drift och underhåll av anrikningsverket kommer att skötas av Gisab, Gällivare Industriservice.
LÄS OCKSÅ: Pajala-gruvan kan komma att öppnas
LÄS OCKSÅ: Kaunis Iron startar transportbolag
LÄS OCKSÅ: Kaunis Iron rekryterar till gruvbrytning i Pajala