De 20 lantbruksföretagarna har redan valts ut och finns utspridda i landet.
Köper tjurar till unga bönder
Coop och HK Scan sponsrar nu 20 lantbrukare i Sverige med avelstjurar och rådgivning. ”En signal om att vi vill ha mer svenskt kött”, säger Coops inköpsdirektör.
Målet är att de ska kunna växla upp sin produktion och utöka sina dikobesättningar.
Förutom att sponsra tjurköp innebär satsningen också rådgivning och utbildning, bland annat inför kommande generationsskiften.
– Vi har tittat på vilka som är i läget där generationsskifte är på gång, eller de som vill satsa på dikoproduktion. Det är ju lite åtaganden också för dem. Dels ska de leverera till oss och vi ska kunna följa upp hur det går med rådgivning, säger Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör Dagligvaruhandeln vid HK Scan.
Det är HK Scans agriteam som kommit med förslag på vilka gårdar som skulle kunna passa in projektet.
Idén till samarbetet mellan Coop och HK Scan föddes i höstas. Jämfört med McDonald:s ”Projekt Romeo” som innebar att 101 tjurar delades ut till svenska gårdar så är detta betydligt färre djur:
– Det är svårt att göra något som innebär en stor skillnad för hela marknaden. Men det här har ett viktigt signalvärde, säger Torbjörn Lithell inköpsdirektör Dagligvaruhandel vid HK Scan.
LÄS OCKSÅ: HK Scan byter ut plasten
LÄS OCKSÅ: Slakten på kvigor ökar
”Skicka inte kvigor till slakt nu”
Det råder stor brist på svenskt nötkött i dagligvaruhandeln. Betalningen är bättre än på länge för djurägarna.
Men även om några år kommer efterfrågan på svenskt nötkött vara stor, tror Torbjörn Lithell:
– Dikoproduktion är extra viktigt just nu. Skicka inte dina kvigor på slakt nu för att det är bra betalt. De behövs framöver också.
Det tror också Majsan Pense, inköpsdirektör för kött på Coop. Hon är glad över samarbetet och att programmet riktar sig till yngre lantbrukare.
– Man måste veta att det finns en efterfrågan om tre år om man satsar. Vi vill skicka en signal att vi vill ha mer svenskt kött i framtiden. Vi tror starkt på det, säger hon.