facebooktwittermail

Claas fortsatt god affär för Lantmännen

Försäljningen av Claas-delar är en fortsatt god affär för Lantmännen Maskin. Förra året ökade företagets så kallade friskvårdsservice på Claas-maskinerna med åtta procent.

Lantmännen vill även fortsättningsvis serva en rad maskinmärken, och står därför fast vid att fortsätta reparera Claas-maskinerna.
Lantmännen vill även fortsättningsvis serva en rad maskinmärken, och står därför fast vid att fortsätta reparera Claas-maskinerna. FOTO: LANTMÄNNEN

Från 1 april är Lantmännen inte längre officiell servicepartner och återförsäljare av Claas-reservdelar. Men det betyder inte att Lantmännen Maskin överger segmentet.

– Egentligen har ingenting förändrats för våra kunder vad gäller reservdelar och service, säger Björn Nordgaard, kommunikationschef på Lantmännen Maskin, till ATL.

Fortsatt originaldelar

I stället består förändringen i huvudsak i att företaget inte längre kommer att ha möjlighet att beställa reservdelar direkt från Claas. Därför köper företaget sedan en lång tillbaka sina reservdelar från andra aktörer. För kunderna innebär förändringen dessutom att Lantmännen inte kommer att vara en lika vass servicepartner på de absolut nyaste maskinerna, eftersom Claas inte längre kommer att tillhandahålla den senaste datorbaserade servicetekniken. Men i takt med att datortekniken, som krävs för att serva dem, blir tillgänglig från andra håll räknar företaget med att kunna reparera även dessa, och företaget kommer fortfarande att ha originaldelar i lager även om de köps in från andra håll.

Vad betyder originaldelar i det här fallet?

– Våra originaldelar är Claas egna, och original är original, så det är inga andra delar. Sen kan man välja mellan en Claas-originaldel och en alternativ del och dessa är i princip identiska. Ibland får de alternativa delarna till och med bättre kundomdömen än de vanliga Claas-delarna.

Enligt Björn Nordgaard är Claas-försäljningen fortfarande en viktig affär för Lantmännen. Trots att företaget inte säljer några nya Claas-maskiner efter att sortimentet gick över till konkurrenten Swedish Agro har företaget ökat intäkterna på servicesidan. Förra året ökade Lantmännen friskvårdservicen, där Claas-maskiner plockas in under vintersäsongen för att göras i ordning till sommarsäsongen, med åtta procent.

Vill serva alla maskiner

Allt beror på en strategi där Lantmännen, till skillnad från andra aktörer som jobbar exklusivt med vissa märken, i stället strävar efter att serva alla maskiner oavsett fabrikat.

Varför har ni valt denna linje?

– Det är ett beslut som ligger tre år tillbaka i tiden. Det är stora förändringar i branschen från tillverkarhåll, där många har haft höga förväntningar och tänkt att man ska jobba exklusivt med sina märken. Men vi har i stället valt en annan väg där kunderna själva får göra valet utifrån sina behov och sin ekonomi.

För Lantmännen innebar förändringarna i stället att man valde att fördjupa samarbetet med Agco-koncernen utan att för den sakens skull låsa fast sig enbart till dem.

– Det är en oerhört viktig del att ge kunderna den service de behöver. Många har maskiner från många olika tillverkare, och vi vill ge service över hela bredden. Vi jobbar i dag med reservdelar och service för alla märken, även John Deere och Claas, säger Björn Nordgaard.

LÄS OCKSÅ: Så ska reparationerna fixas snabbare

LÄS OCKSÅ: Skördaren som är en självgående pelletspress

LÄS OCKSÅ: JCB släpper mångsidigt redskap