Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 31 mars

    Ny VR-teknik kan korta reparationstiderna

    Vreta Kluster

    Hur maskinåterförsäljarna väljer att hantera haverier kan skilja sig från fall till fall, men också mellan olika återförsäljare. Men många gånger fungerar det bra, visar undersökningar som 120 ekonomistudenter har gjort. Och i framtiden kan ny VR-teknik korta reparationstiderna ytterligare.

     Havererade tröskor var ett mycket vanligt inslag när ekonomistudenterna undersökte haverier inom lantbruket och hur dessa påverkar affärsrelationerna. Snabba åtgärder kan många gånger stärka kundrelationerna vid haverier på ett sätt som ofta blir avgörande för framtida affärer, enligt studenterna.
    Havererade tröskor var ett mycket vanligt inslag när ekonomistudenterna undersökte haverier inom lantbruket och hur dessa påverkar affärsrelationerna. Snabba åtgärder kan många gånger stärka kundrelationerna vid haverier på ett sätt som ofta blir avgörande för framtida affärer, enligt studenterna. FOTO: Anders Ingvarsson

    Tillsammans har de 120 civilekonomistudenterna vid Linköpings Universitet granskat 25 maskinhaverier inom lantbruket, allt från brinnande traktorer till tröskor som har fått in stenar i maskineriet.

    Sammanlagt ger fallen en unik inblick i hur återförsäljarna hanterar haverier och hur deras förmåga att få fram lånemaskiner ser ut. Studenternas intervjuer visar sammantaget att många lantbrukare är nöjda med den service som de får från försäkringsbolag och verkstäder, och att återförsäljarnas reparationsförmåga ofta väger tungt vid valet av maskin. För flera av lantbrukarna var verkstadsförmågan till och med den faktor som vägde allra tyngst, alltså tyngre än ekonomi och maskinprestanda.

    – Priset är inte det viktiga. Man betalar gärna för service, säger studenten David Kårestedt.

     Xmreality har bland annat Atlas Copco som kunder. Notera hur mekanikern pekar på en vanlig vägg och hur rörelsen sedan flyttar in i mobiltelefonen och lägger sig ovanpå traktorn. Kunden ser samma sak. Användarupplevelsen möjliggörs genom att kamerorna i mobilen och VR-glasögonen länkas amman.
    Xmreality har bland annat Atlas Copco som kunder. Notera hur mekanikern pekar på en vanlig vägg och hur rörelsen sedan flyttar in i mobiltelefonen och lägger sig ovanpå traktorn. Kunden ser samma sak. Användarupplevelsen möjliggörs genom att kamerorna i mobilen och VR-glasögonen länkas amman.

    LÄS ÄVEN: Metsjös nya lantbrukssläp klarar 27 ton

    Alla inte nöjda

    Samtidigt är förebyggande underhåll och lagerhållning av reservdelar två faktorer som vissa återförsäljare skulle behöva titta på för att stärka sin marknadsposition, enligt ekonomistudenterna.

    Alla lantbrukare var heller inte fullständigt nöjda med sin service. En mjölkbonde som var kund hos ett av de stora mjölkrobotföretagen var exempelvis missnöjd med att inte ha blivit tilldelad en personlig servicetekniker efter att den förra slutade. Dessa synpunkter skulle enkelt kunna fångas upp genom att återförsäljarna skickar ut egna enkäter där kunderna får möjlighet att ge feedback, föreslår studenterna.

    Snabbare med VR

    I framtiden ser studenterna även att distansservice kan vara ett bra komplement, och metoder för detta demonstrerades också på redovisningsseminariet på Vreta Kluster. Försök pågår bland maskintillverkarna och från svenskt håll har Linköpingsföretaget Xmreality utvecklat ett reparationsverktyg som har gett eko i omvärlden. Företaget har än så länge inga kunder inom jordbrukssektorn, men det är kanske bara en tidsfråga för potentialen finns där. Metoden kallas förstärkt verklighet, och bygger på att användaren lagar enklare fel själv med hjälp av en uppkopplad reparatör som visar och pekar på de föremål som användaren har framför sig i realtid. All kommunikation sker med hjälp av VR-glasögon och i användarupplevelsen ser det nästan ut som att mekanikern är på plats och pekar på de föremål som ska plockas bort för att komma åt den aktuella utbytesdelen.

    LÄS ÄVEN: Nytt prisrekord för en T 814LÄS ÄVEN: Så skiljer sig Claas reservdelspriser

     David Kårestedt, Anton Wigren, Eric Adolfsson och Marcus Wennmanns marknadsundersökning tog avstamp i en tröska som började brinna mitt under skörden. Goda relationer till leverantörerna gjorde i det här fallet att branden inte fick några större konsekvenser.
    David Kårestedt, Anton Wigren, Eric Adolfsson och Marcus Wennmanns marknadsundersökning tog avstamp i en tröska som började brinna mitt under skörden. Goda relationer till leverantörerna gjorde i det här fallet att branden inte fick några större konsekvenser. FOTO: Fredrik Stork
     Även Philip Hagström, Markus Donnerberg, Sofia Wikström, Charlie Johnsson, Martin Bindemo Strömsten och Ludvig Brydner undersökte ett tröskhaveri, där leveransen av reservdelar sköts upp gång på gång, vilket påverkade förtroendet för återförsäljaren negativt.
    Även Philip Hagström, Markus Donnerberg, Sofia Wikström, Charlie Johnsson, Martin Bindemo Strömsten och Ludvig Brydner undersökte ett tröskhaveri, där leveransen av reservdelar sköts upp gång på gång, vilket påverkade förtroendet för återförsäljaren negativt. FOTO: Fredrik Stork

    Till toppen