facebooktwittermail

Brist på förare i Storbritannien ställer till det för Arla

Arla har tvingats minska sina leveranser i Storbritannien till följd av brist på lastbilschaufförer.

Lastbil (mjölkbil) från Arla i trafiken på motorvägen E4.
Brist på förare i Storbritannien ställer till det för Arla FOTO: JEPPE GUSTAFSSON/TT

Sedan april har Arlas brittiska gren haft brist på lastbilsförare. Till BBC säger Ash Amirahmadi, vd för Arla i Storbritannien, att de i normalfall levererar till 2 400 butiker per dag. Men varje dag är det omkring 10 procent av butikerna som inte kan få leveranser, och på helgen beskrivs det vara ännu fler. 

– Det är väldigt oroväckande för kunder när de kommer in i butiken och ser att hyllorna är tomma, säger han till BBC

Det saknas cirka 100 000 lastbilschaufförer i Storbritannien, enligt The Road Haulage Association, transportförarnas egna förbund. En tillfällig förlängning av arbetstiderna har införts från nio till tio timmar om dagen, men det räcker inte som åtgärd, menar förbundet. 

Även lönerna har börjat stiga. BBC skriver att dagligvarukedjan Tesco erbjuder förare en bonus på 1 000 pund vid anställning. Arla har också höjt lönerna avsevärt, enligt vd:n, och erbjuder 2 000 pund i bonus för helgarbete. 

Kräver åtgärder från regeringen

Stundande sommarledigheten oroar och kan göra situationen värre, menar Arla, som ser detta som ett strukturellt problem. De adresserar därför regeringen om hjälp.

– Vi befinner oss i en förarbrist-kris och ber därför industrin och regeringen att arbeta tillsammans, inse att vi är i en kris, och faktiskt ta tag i problemet, säger Ash Amirahmadi.

Ändringar som han föreslår är att påskynda programmet för körprov för nya HGV-förare och utfärda tillfälliga visum för fler europeiska förare inom vägtransportindustrin. 

I juli kom regeringen med ett åtgärdspaket för industrins räkning och en talesperson vid regeringen säger till BBC att de redan samarbetar med industrin och har vidtagit åtgärder som att öka yrkesprovskapaciteten, finansiera lärlingsutbildningar och införa tillfälliga regler för längre förartider.

– De flesta lösningarna måste nog ändå drivas av industrin. Det har redan gjorts framsteg med anställningar och steg mot förbättrade löner, arbetsvillkor och mångfald, säger talespersonen till BBC.